Lai uz ceļa vienam no otra nav jābaidās

“Negadījumu skaits starp elektroskrejriteņu vadītājiem strauji aug un jau šobrīd apsteidz negadījumu skaitu starp velosipēdistiem,” liecina apkopotā Ceļu satiksmes un drošības direkcijas statistika. Jau vēstīts, ka Satiksmes ministrija plāno ieviest bargākus sodus elektroskrejriteņu lietotājiem. Par to, vai plānotās izmaiņas uzlabos situāciju, diskutēts arī Siguldā, pie sarunu galda aicinot gan valsts un pašvaldības, gan nozares uzņēmumu pārstāvjus. 

Satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi, palielinās. Ja aizvadītajā gadā pirmajos piecos mēnešos tie bija 64 gadījumi, šogad skaitlis jau pārsniedz 90. Trauksmi arvien skaļāk ceļ ārsti, norādot, ka elektroskrejriteņi ir cēlonis smagām un pat neatgriezeniskām sekām fiziskajai veselībai. 

Satiksmes ministrija plāno jau šogad ieviest stingrākas elektroskrejriteņu lietošanas un novietošanas prasības, kā arī noteiks bargākus sodus par pārkāpumiem. Vadīt elektoskrejriteni turpmāk varēs no 14 gadu vecuma ar velosipēda vai jebkuras citas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apliecību, jālieto būs arī aizsargķiveri. 

Arī uzņēmuma “Bolt” pārstāve uzskata, ka prasību par ķiverēm ir neiespējami izpildīt nepietiekamās kontroles dēļ. Taču pašvaldības policija ReTV uzsver, ka šī iniciatīva palīdzēs novērst vairāk negadījumus uz ceļa. 

Nupat Siguldā organizēta diskusija, kurā plānotos grozījumus pārrunāja dažādu nozaru pārstāvji un iedzīvotāji. Diskusijas iniciators bija pašvaldība, kas arī ikdienā saskaras ar elektroskrejriteņu radītajām sekām. Galvenais sarunas mērķis bija atrast risinājumus tā, lai visi satiksmes dalībnieki uz ceļa justos droši. Siguldas novada pašvaldības policijas priekšnieka vietnieks Kristaps Freimanis: “Lai sabiedrība izaugtu tik tālu, ka uz ceļa justies droši var gan kājāmgājējs, gan velosipēda braucējs, arī elektroskūteru braucējs, autovadītājs. Lai uz ceļa vienam no otra nav jābaidās.”

Satiksmes ministrijas grozījumi paredz, ka pašvaldības būs tiesīgas noteikt koplietošanas transporta stāvēšanas aizlieguma zonas. Arī Siguldas novada pašvaldība šo grozījumu uzsver kā vienu no galvenajiem un atklāj, ka turpinās aktīvu sadarbību ar elektroskrejriteņu iznomātājiem. “Noteikti turpināt dialogu ar elektroskrejriteņu iznomātājiem, domājot par to, kā lokalizēt, koncentrēt elektroskrejriteņu novietošanu. Lai nebūtu traucēklis gan uz ietvēm gan prātīgi, gan neprātīgi nomestie dažkārt skrejriteņi, kas rada bīstamību,” saka Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja Līga Sausiņa.

Kā ReTV uzsver “Bolt” pārstāve Gerda Kivleniece, tieši domājot par drošību, uzņēmums ieviesis ātruma ierobežojumus elektroskrejriteņiem brīvdienās. Tāpat rosinātie grozījumi paredz, ka satiksmē drīkstēs piedalīties tikai reģistrēti elektroskrejriteņi ar īpaši izsniegtu pielīmējamu numurzīmi. Uzņēmuma “Bolt” pārstāve gan uzskata, ka šis grozījums ir aktuāls tikai personām ar privātajiem elektroskrejriteņiem. “Tajos gadījumos, kad notiek kāds negadījums, ja ir runa par koplietošanas skrejriteni, tad, pirmkārt, jau tos visus var vizuāli atšķirt. Un brīdī, kad saņemam pieprasījumu no policijas, zinot laiku un vietu, kur šis negadījums ir noticis, braucienu sistēmā varam atrast ļoti viegli. Pat tad, ja mums nav zināms skrejriteņa numurs.”

Jau ziņots, ka izstrādātās Ceļu satiksmes likuma un Ceļu satiksmes noteikumu izmaiņas plānots apstiprināt līdz Jāņiem. 



Foto: Freepik; ilustratīvs