Latvija par jauno vilcienu defektiem nemaksās

Lai kliedētu bažas par radušos nelāgo situāciju ap jaunajiem elektrovilcieniem, šodien iesaistītās puses informēja par situācijas attīstību. Vilcienu ražotājs “Škoda Vagonka” pauda, ka Latvijā tiks palielināta uzņēmuma speciālistu grupa, kas sekos līdzi un palīdzēs gadījumos, ja vilcieniem radīsies problēmas. 

Visi defekti, kas ir konstatēti jaunajiem elektrovilcieniem līdz šim, tiks novērsti garantijas remonta ietvaros. Latvijai tas neradīs nekādas izmaksas, norādīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens. Viņš vērš uzmanību, ka jau šobrīd “Škoda Vagonka” speciālisti strādā, lai jaunie vilcieni turpinātu reisu izpildi. “Mēs esam vienojušies par objektīvi izmērāmu indikatoru, kas Škodai ir jāsasniedz divu mēnešu laikā. Tā ir 95% vilcienu pieejamība. Tas ir standarts, kas ir pasaules praksē pieņemts. Šajā gadījumā, ieviešot jaunu vilcienu tipu, divu mēnešu laikā jānodrošina, lai vismaz 95% gadījumu tie būtu pieejami.”

“Škoda Vagonka” valdes priekšsēdētājs Martins Bednārs uzsver, ka jaunie elektrovilcieni, kas pie mums jau kursē, pirms nogādāšanas Latvijā tika rūpīgi pārbaudīti. Tika veikti vairāki testi, lai vilciens izietu sertifikāciju. “Visi vilcieni tika pakļauti ļoti stingram testēšanas procesam. Ievērojot visus standartus, mēs tos testējām 1200 kilometru garumā. Kopā bija 80 testi, kas bija nepieciešami, lai atbilstoši standartiem izietu sertifikāciju.”

Lai gan nedienas ar jaunajiem elektrovilcieniem sākās vienlaicīgi ar lielā aukstuma iestāšanos Latvijā, uzņēmuma “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Jānis Rodžers Grigulis skaidro, ka spēcīgais sals vilcienu defektus nav radījis.  “Jaunie elektrovilcieni ir tas, ko mēs esam gaidījuši. Vienlaicīgi sagaidām atbildīgu rīcību no visiem iesaistītajiem. Lai kliedētu bažas, gribu teikt, ka mūsu tehniskajās specifikācijās ir paredzēts, lai vilcieni darbotos no -40 līdz +40 grādiem. Šādām problēmām, kādas mēs novērojām, tās nebija paredzētas un nebūtu pieļaujamas. Vienlaicīgi citas prasības, kuras mēs izvirzījām, ir tādas, lai tie būtu saderīgi ar mūsu infrastruktūrām un atbilstu Eiropas standartiem.”

To, ka situāciju, kurā pasažieri kļūst par situācijas ķīlniekiem, vilcienu radušos problēmu dēļ nedrīkst atkārtot, vienisprātis ir visas iesaistītās puses. Jau pagājušajā nedēļā satiksmes ministrs aicināja kopā iesaitītās puses, lai rastu risinājumu šādu situāciju novēršanai. Šobrīd ir izstrādāts rīcības plāns, kā rīkoties gadījumos, kad vilciens ceļu tālāk mērot nevar. Briškens: “Mums ir risinājums gan uz Latvijas dzelzceļa lokomotīvēm, kuras nepieciešamības gadījumā var vilcienu ar defektu aizvilkt līdz tuvākajai stacijai. Vēlāk, protams, uz depo. Tālāk nākamie kursējošie vilcieni var pieņemt pasažierus. Gadījumos, ja šāds risinājums nav iespējams, jābūt pieejamai autotransporta alternatīvai. Tapēc arī “Pasažieru vilciens” ir uzņemies iniciatīvu šāda veida altrenatīvu autobusa transportu nodrošināt. Vairākās vietās šajās četrās elektrificētajās līnijās, stratēģiskajās dislokācijās, būs izvietoti rezerves autobusi, kuri būs gatavi reaģēt, ja reiss tiek atcelts, pasažieri ir vilcienā, ir jānogādā līdz galamerķim.”

Kā norāda ministrs, tāda veida defekti, kad vilciens turpināt ceļu nespēj, nebija gaidīti. Ja nākotnē šādas situācijas atkārtosies, ir uzlabots veids, kā pasažieri saņems paziņojumus par vilcienu problēmām. Arī vilcienā esošajiem pasažieriem tiks ieviesta telefonlīnija, kuru varēs izmantot gadījumos, kad vilcienam konstatētas tehniskas ķibeles.