Tuvojoties pavasarim, grants ceļi kļūst neizbraucami

Tuvojoties pavasarim, grants ceļi kļūst neizbraucami. Valsts vietējas nozīmes ceļu Auce-Vadakste un Vadakste-Vītiņi sliktais stāvoklis šonedēļ bija iemesls, kāpēc uz brīdi tika saīsināts pasažieru autobusa Rīga-Ezere-Ruba maršruts. Tagad ceļš nogreiderēts, autobuss atkal veic pilnu maršrutu, bet problēma nekur nav zudusi.Valsts vietējas nozīmes autoceļu būvniecības stratēģijā līdz 2027. gadam iekļauti 256 ceļu posmi. Šo ceļu tajos nav.

Divos gados situācija nav mainījusies. Kā stāsta vietējie, būtisku izmaiņu neesot jau 70 gadus. Līdzīgs stāsts arī par ceļu Auce-Vadakste. Pa šo ceļu kursē arī satiksmes autobuss maršutā Rīga-Ezere-Ruba, kur, kā stāsta autobusa vadītājs, bedres esot vismaz līdz potītēm. 

Kā skaidro autopārvadātājs, tā ir ne tikai tehnikas laušana, bet arī mūžīgā neziņa, vai pa ceļu vispār varēs izbraukt. SIA “Norma-A” reģionālo starppilsētu maršrutu daļas vadītāja Sanita Drēviņa: “Mums ir struktūrvienību vadītāji, kuri ceļās četros, piecos no rīta, brauc uz tuvējiem zemes ceļu posmiem un novērtē situāciju. Vai mēs šodien tur izbrauksim, vai neizbrauksim, un tad pieņem lēmumu – vai tas būs droši apkalpot šo konkrēto zemes ceļa posmu, vai arī mēs meklējam apvedceļu vai maršrutu saīsinām.”

Neskaitāmo bedru dēļ, pārvietojoties krietni zem atļautā braukšanas ātruma, pagarinās ceļā pavadītais laiks, kas ietekmē ne vien pasažierus, bet arī autobusu vadītājus. Drēviņa: “Mūs ļoti satrauc šoferu labbūtība. Iespēja izmantot nepieciešamos atpūtas laikus, kurus nevaram nodrošināt, ja maršruta ilgums pagarinās par 30, 40 un pat 50 minūtēm, jo šo ceļa posmu nevar izbraukt plānotajās 25 minūtēs.”

Arī šonedēļ slikto ceļu apstākļu dēļ reisus nācies saīsināt līdz Aucei, neiebraucot Vadakstē un Rubā. Vakar pēcpusdienā gan ceļi nogreiderēti.Autobuss atkal veic pilnu maršrutu, tomēr tie ir īslaicīgi uzlabojumi. Kā skaidro uzņēmuma “Latvijas valsts ceļi” pārstāve Anna Kononova, grants ceļu, ko mēdz dēvēt arī par īslaicīgās lietošanas ceļiem, stāvoklis ir atkarīgs no laika apstākļiem. Tos greiderēt nevar ne kailsalā, ne sniegā, ne šķīdonī. Tiekot ķerti labvēlīgie momenti. Visām pusēm arī ir skaidrs, ka ar to vien nepietiek, tomēr grants uzbēršana un grāvju atjaunošana esot būvdarbi, nevis ikdienas uzturēšana. “Šie ceļi nav nekādos ieguldījumu plānos. To nav. Tas nepilda nekādu funkciju no tām, kas ir norādītas administratīvi teritoriālajā reformā. Šis ir VARAM izveidotais ceļu saraksts, kurus būtu jāremontē, jo tiem ir būtiska loma mobilitātē un kaut kādā reģionālajā savienojamībā. Šo ceļu nav šajos sarakstos.”

Kā norāda uzņēmumā, auto transporta direkcijai, plānojot maršrutus, jārēķinās ar laika apstākļu ietekmi uz grants ceļiem, kādu Latvijā ir vairāk nekā 10 000 km. Pasažieru pārvadātāji gan vēlētos, lai par to, kur tiks veikti uzturēšanas darbi un kad tie būs pabeigti, pāvadātāji uzzinātu pirmie no autoceļu uzturētājiem, un ceļiem, pa kuriem kursē sabiedriskais transports, tiktu paaugstināta ceļu uzturēšanas klase.