Auto remonti, kas “kož” pamatīgu robu maciņā

Pirkt lietotu auto ir tas pats, kas uzlikt pamatīgu naudas kaudzīti uz kazino zaļā ruletes galda “zero” lauciņa. Ja trāpīsi, būsi laimīgs līdz ausīm cilposi pa dzīvi svilpodams. Ja tomēr bumbiņa apstāsies blakus restītē, tad pusdienās un vakariņās skruļļainie makaroni uz ilgāku laiku garantēti. Un tomēr cilvēki riskē un uz spēles liek ne tikai iekrājumus, bet mājas, automašīnas un pat uzņēmumus.

Kā rāda prakse, lielākā daļa ar tikko iegādātu lietotu auto kā minimums tiek līdz mājām vai tuvākam servisam. Taču ir tādi, kuriem brauciens beidzas tepat aiz stūra. Un būtu gan naivi, gan negodīgi kaut ko pārmest vai prasīt pārdevējam – par ko nopirka, par to arī pārdeva. Un galu galā tieši mēs izvēlamies savu vienu vienīgo no daudziem desmitiem placī sarindotiem sirma vecuma spēkratiem.

Vēl ar vien atgādināsim, ka nozares speciālisti aicina lietota auto pirkumam pieiet daudz nopietnāk. Izzināt auto vēstures zemūdens akmeņus, iestūrēt paša izvēlētā servisā uz diagnostiku, uzzināt, ko par šo modeli saka tā lietotāji un tikai tad spert atbildīgo soli uzkasi. Pretējā gadījumā puņķi un asaras – kredīts vēl uz pieciem gadiem, bet auto jau prasa grandiozus ieguldījumus. Tas nepavisam nav labi!

Mehāniķi ar prāvu pieredzi skaidro, kādi remonti varētu no mums paģērēt jo īpaši lielus ieguldījumus. Tātad ir iespēja saprast, kam galvenokārt pievērst uzmanību. Gudrs auto pircējs ir tas auto pircējs, kurš mācās no citu kļūdām! Viens no galvenajiem konsultantiem auto iegādes un uzturēšanas jautājumos ir “AutoDNA” auto vēstures detektīvs. Arī šoreiz ar potenciālajām problēmām mūs iepazīstina tieši šā uzņēmuma pārstāvji.

Turbīna. Problēmas parādās pie 200 000 kilometru liela nobraukuma. Tas ir vidējais turbīnas darba resurss. To no mums neslēpj arī paši auto ražotāji un pat iekļauj darāmo darbu sarakstā. Protams, ka šo skaitli var ietekmēt vairāki faktori, piemēram, neregulāra eļļas maiņa vai neregulāra gaisa filtra maiņa. Viss mūsu pašu rokās. Vai iepriekšējā automobiļa saimnieka skopumā.

Atkarībā no markas un modeļa jauna turbīna var maksāt arī krietni virs tūkstošs eiro, neskaitot remonta izmaksas pie automehāniķa. Nereti tiek uzstādītas lietotas vai restaurētas turbīnas, kas vienalga izmaksās vismaz pāris simtus eiro.

PDF kvēpu filtrs. Šis ir viens no vienkāršākajiem remontdarbiem šajā sarakstā, taču jauna DPF kvēpu filtra iegāde bieži vien pārsniedz paša automobiļa vērtību. DPF kvēpu filtrs ir kārtējā zaļā tehnoloģija, kas samazina kaitīgo izmešu daudzumu izplūdes gāzēs.

Pašā DPF filtrā ir salīdzinoši liels daudzums cēlmetālu, kurus tā īsti nevar aizstāt ar lētāku alternatīvu. Attiecīgi esam nonākuši situācijā, ka vecam Golf automobilim, kurš lietots maksā 600 eiro ir jāmaina DPF filtrs, kas maksā 1 300 eiro.

Gaisa drošības spilveni. Drošības spilveni nepiepūšas, tie eksplodē ar milzu spēku un savā ceļā atlauž vaļā stūri, paneli un visas citas vietas, kurās nostrādā sensori. Mainot drošības spilvenus ir jāmaina arī dekoratīvais apšuvums zem kuriem tie atrodas.

Negodprātīgi auto pārdevēji nereti uzliek jaunu paneli un par drošības spilveniem aizmirst. Arī paši drošības spilveni nav lēta rezerves detaļa un parasti maksā vairākus simtus eiro. Piedevām var gadīties, ka būs jāmaina arī vējstikls, kas jaunam premium klases automobilim būs virs 1000 eiro.

Sprauslas. Automašīnas dzinēja sprauslas ir brīnišķīgs izgudrojums, kas diemžēl ļoti dārgi maksā. Un parasti, ja ir beigta viena sprausla, tad arī pārējās ir jāmaina. Un tas nav lēti.

Te vairs nav svarīgi – auto ir jauns vai vecs, sprauslu maiņa būs ļoti dārgs remonts. Vienīgā atšķirība starp jaunu un vecu auto ir tā, ka vecam auto šāda sprauslu maiņa vispār var neatmaksāties.

Sprauslas ražo pāris lielie ražotāji, kas automobiļus nebūvē. Atkarībā no tā, kāds jums ir auto un kāda ražotāja sprauslas mājo jūsu dzinēja, cena par vienu var svārstīties no 200 līdz 1 500 eiro.

Transmisija. Ja vien jums nav elektro automobilis, tad potenciāli viens no dārgākajiem remontdarbiem var būt saistīts ar ātrumkārbas maiņu vai tās kapitālo remontu. Ātrumkārbas mūžs var stiepties vairākus simtus tūkstošus kilometrus, ja par to pienācīgi rūpējas – maina kārbas šķidrumu un nopietni uztver jebkuru troksni vai jūtamu sitienu pārslēdzot ātrumus.

Jauna kārba var maksāt vairākus tūkstošus eiro, taču labā ziņa ir tā, ka tikai izņēmuma gadījumos var nākties sūtīt jaunu ātrumkārbu. Parasti pietiek ar lielāku vai mazāku remontdarbu, kas izmaksās krietni lētāk.

Ja motoreļļa ir jāmaina reizi gadā vai vidēji ik pēc 10 000 kilometriem, tad ātrumkārbas eļļojošo šķidrumu ir jāmaina saskaņā ar ražotāja norādījumiem. Parasti šie intervāli svārstās ap 50 000 kilometriem.

Dzinējs. Automašīnas dzinējs sastāv no daudz un dažādām detaļām, kuras lielākoties var nomainīt par saprātīgu cenu. Taču var gadīties situācijas, kad ir jāveic visa dzinēja maiņa, jo gluži vienkārši tam ir vairāki bojājumi, kurus neatmaksāsies remontēt.

Te, protams, paveras opcijas meklēt lietotu dzinēju labā stāvoklī. Atkarībā no auto markas un modeļa, tas var maksāt no simts līdz dažiem tūkstošiem eiro. Piemēram, BMW E46 3.0D sludinājumos var dabūt par EUR 150, savukārt lietots Volkswagen Passat B8 2016. gada 2.0 benzīna dzinējs maksā ap EUR 2 200.

Taču, ja dzinējs jāmaina salīdzinoši jaunam automobilim un vēl piedevām no premium segmenta, tad var nākties šķirties līdz pat EUR 10 000. Piedevām dzinēja maiņa nav nekāds vienkāršais darbiņš. Pieredzējis mehāniķis to var paveikt 10-12 stundu laikā, attiecīgi, ja dzinēja maiņu veicat oficiālā servisā, tad rēķinaties ar papildus EUR 600 – 800 darba izmaksām.

 

Sarakstu varētu turpināt, jo automobiļa uzbūvē svarīga ir katra skrūve. Un katra skrūve maksā naudu. Tieši tā pat, ka šīs skrūves nomaiņa. Ir lietas, kuras ir neizbēgamas un, kuras ģimenes budžetā lielu robu neatstās. Piemēram ritošā daļa, kuras remontam jau laikus katru gadu varam atlicināt dažus simtus eiro. Tādi nu mums tie ceļi. Taču no visu augstāk minēto problēmu saraksta varam censties izvairīties, ja vien paši esam gatavi nedaudz parūpēties par sevi un savu naudu.