Autotirgotāj! Mēs TEV neticam ne par gramu!

Mazi bērni tic Ziemassvētku vecītim uz zobu fejai. Tiesa gan, ar laiku šī ticība pāriet. Sievietes tic, ka pirmajā randiņā pirms seksa sadzirdētie mīlestības apliecinājumi ir teju vai kā precību zvērests. Citi tic, ka zeme ir plakana un, ka spalvu mākoņi veidojas no lidmašīnu izkaisītajām nāvējošajām ķimikālijām. Un tad nāk autopircējs, kurš savā ticībā ir nelokāms un nepielūdzams. Ticībā, ka visi pasaules lietoto automobiļu tirgotāji sadeg elles liesmās tur pat auto placī, ja pasaka kādu nepatiesu vārdu. 

Iegādājoties lietotu auto, uzticamība ir pati svarīgākā. Tomēr vietējā transportlīdzekļu tirgū uzticamības pakāpe dažādās valstīs var būt ļoti atšķirīga. CarVertical eksperti īstenoja pētījumu 17 valstīs, aptaujājot 4500 cilvēku, lai noskaidrotu viņu domas par lietotu automašīnu tirgotājiem.

Respondentiem tika jautāts, vai viņi uzticas lietotu automašīnu tirgotājiem, vai viņi uzskata, ka ir droši iegādāties lietotu transportlīdzekli, un vai viņi sagaida, ka tirgotāji izpildīs solīto. Loģiski domajot šajā vietā vajadzētu iestāties klusumam, jo ticēt auto pārdevējam ir taspats, kas lipināt no aluminija folgas cepurīti aizsardzībai pret mobilo telefonu signāliem. Vai kādreiz uz jautājumu pārtikas veikalā “vai šīs zivis ir svaigas” kāds no mums ir saņēmis pārdevējas atbildi – “protams, tas te smird vēl no pagājušās nedēļas”? Tad kāpēc, lai auto veikalā viss būtu savādāk?

Visvairāk tirgotājiem uzticas briti

Centrāleiropā un Rietumeiropā pircēji tirgotājiem uzticas vairāk nekā Austrumeiropā, kur dažāda veida krāpniecība ir izplatītāka.

Cilvēki visvairāk uzticas tirgotājiem Apvienotajā Karalistē (uzticības rādītājs ir 122,2), Somijā (120,4), Slovēnijā (109,7), Vācijā (109,4), Slovākijā (107,5) un Čehijas Republikā (106,4).

Tomēr augsta uzticēšanās tirgotājiem nenozīmē, ka viņi ir šīs uzticības cienīgi. Apvienotajā Karalistē 14,5 procentiem automašīnu tiek sagrozīti odometru rādījumi, kas liecina, ka lietotu automobiļu tirgus nav nemaz tik pārredzams. Tā kā briti uzticas tirgotājiem vairāk nekā citās valstīs, viņi var būt neaizsargātāki pret krāpniecību.

Kā skaidro Mats Buzelis, autobūves eksperts un carVertical komunikācijas vadītājs, Apvienotā Karaliste ļoti atšķiras no pārējās Eiropas, jo importēto lietoto automašīnu īpatsvars šeit ir ievērojami mazāks.

Apvienotajā Karalistē, kur tirgus importa daļa ir mazāka, retāk tiek veikti lietotu automobiļu pārrobežu darījumi. Tas nozīmē, ka risks iegādāties automašīnu ar sagrozītu odometra rādījumu var būt mazāks, bet Apvienotās Karalistes tirgū pastāv citas problēmas. Šajā valstī sliktu automašīnu iegādes pieredzi var sagādāt auto norakstīšanas fakta slēpšana vai problēmas ar nenokārtotu finansējumu.

Viszemākā uzticamība ir Austrumeiropā

Vidēji uzticamu valstu vidū ierindojas Francija (102), Serbija (100,2), Latvija (94,5), Polija (94,2), Itālija (93,7), Horvātija (93,3) un Rumānija (92,8). Šķiet, ka pircēji šajās valstīs vairāk apzinās negodīgu tirgotāju esamību un mēdz būt piesardzīgāki, iegādājoties lietotu automašīnu.

Vismazāk tirgotājiem uzticas Igaunijā (88), Lietuvā (81,6), Ungārijā (80,5) un Bulgārijā (79,5).

Šajās valstīs ir sena ar automašīnām saistītu krāpšanas gadījumu vēsture. Daudziem transportlīdzekļiem ir sagrozīti odometru rādījumi, vai arī tie pagātnē cietuši smagos negadījumos. Tā kā daudzi šo valstu autovadītāji ir kļuvuši par negodīgu tirgotāju upuriem, vidējais uzticēšanās līmenis ir zems.

Eksperts atzīmē, ka lietotu automašīnu plūsma galvenokārt notiek virzienā no rietumiem uz austrumiem. Parasti transportlīdzekļu odometru rādījumi tiek sagrozīti valstīs, uz kurām tie tiek eksportēti, pēc tam tos iekļaujot lietoto automašīnu tirgū. Krāpnieciski tirgotāji piedāvā konkurētspējīgus darījumus, taču bieži vien neatklāj patieso transportlīdzekļu vēsturi.

Mileniāļi neuzticas lietotu automašīnu tirgotājiem

Saskaņā ar carVertical pētījumu 55 procenti autovadītāju, kuriem ir plašas zināšanas par automašīnu tehniskajiem aspektiem, uzticas tirgotājiem. Bet tie, kas sliktāk pārzina automašīnas, parasti uzticas mazāk (17,5 %).

Ja pircējs ir kvalificēts mehāniķis, viņš var izvairīties no automašīnām sliktā stāvoklī, neriskējot ar saviem līdzekļiem. Bet kādam, kura zināšanas par automašīnām ir ierobežotas, var būt grūtības uzticēties tirgotājiem, jo pašam nav iespēju pārbaudīt transportlīdzekli, lai izvairītos no slikta pirkuma.

Jaunākā paaudze tirgotājiem uzticas mazāk. Lietotu transportlīdzekļu tirgotājiem uzticas tikai 17,9 procenti iedzīvotāju vecumā no 25 līdz 34 gadiem, salīdzinot ar 30,3 procentiem cilvēku vecumā no 35 līdz 44 gadiem. Tas var liecināt, ka mileniāļi ir vairāk informēti par ar automašīnām saistītu krāpniecību un iespējamo kaitējumu, ko var radīt sliktā stāvoklī esoši transportlīdzekļi.

“Jaunākā paaudze turklāt ir vairāk pieradusi pie mūsdienīgas iepirkšanās internetā. Pircēji parasti var atgriezt pirkumu, ja tas neatbilst gaidītajam vai ja tam ir defekti. Tomēr noteiktās valstīs situācija ar lietotām automašīnām ir atšķirīga, un viss process ir daudz sarežģītāks. Iespējams, arī tas vairo neuzticēšanos,” norāda Mats Buzelis.

Neesi pārliecināts – pārbaudi!

Viss ir ļoti vienkārši – ja neproti betonēt  mājas pamatus, tad pieaicini profesionālu celtnieku. Ja ne īpaši pārzini automobiļa uzbūvi un nespēj objektīvi novērtēt tā tehnisko un vizuālo stāvokli, tad dodies pie kāda, kas to pārzina un prot. Un te nevajadzētu ieciklēties uz kaimiņu, tēva draugu, māsas vīru vai darba kolēģi, kurš apgalvo, ka auto diagnostika ir viņa stiprā puse.

Ne mazums nozares profesionāļi ir gatavi nākt palīgā un nepieļaut problemātiska automobiļa iegādi. Piemēram, auto tehniskās apkopes centra “ProRings” vadītājs Kristaps Lazdiņš zina stāstīt, ka adekvāta auto pirmspirkšanas apskate aizņem ne mazāk kā divas stundas. Meistarm ir vesels saraksts ar pārbaudāmiem kritērijiem, pēc kuru apsekošanas tiek izteikts kopējais verdikts.

Skaidrs, ka šāda diagnosticēšana notiek aprīkotā servisā uz pacēlāja un ar modernākajām iekārtām un instrumentiem. Pircējs tiek informēts par esošajām un iespējamām problēmām, izejot no kurām tad arī var tikt pieņemts lēmums. 

Tiesa gan Kristams stāsta, ka mūsu auto pircēji bieži vien ierodas jau ar pilnu pārliecību, ka auto tiks nopirkts jebkurā gadījumā. Un ir arī tādi, kas šādu diagnostiku izmato tikai pēc tam, kad auto jau iegādāts. Diemžēl šādās reizēs nereti vilšanās ir neizbēgama, jo dažu labu defektu novēršana var izmaksāt pamatīgu naudu vai arī tie vispār nav novēršami.

Tuvojas vasara un katram no mums prāts nesas uz piedzīvojumiem, kuros mesties bez uzticama auto nevar nu nekādi. Taču atdodot pārdevējam sūri un grūti iekrāto naudu varbūt vismazāk klātos ieklausīties stāstos par mātēm, sievām, mācītājiem un neuzticēties klasiskajam formulējumam – “ieguldījumus neprasa – sēdies un brauc”.