Ja lietots automobilis, tad tikai no ārzemēm?

Nu nemīlam mēs sevi – izstiepies vai saraujies! Neuzticamies viens otram, skaužam, dusmojamies viens uz otru, pat ienīstam viens otru. Ja darba devējs, tad noteikti tam jābūt vai nu ārzemēs, vai no ārzemēm. Nepieļausim taču to, kāds vietējais dzīvo labāk par mums. Pat tad, ja jāstrādā 12 stundas un jādzīvo celtnieku vagoniņā, darbs “tajā krastā” ir un paliek sapņu darbs!

Līdzīgi tas ir arī ar automobiļiem. Lietots auto esot jāpērk tikai un vienīgi kaut kur Eiropas ārēs. Labākā gadījumā, protams, būtu no tālās Amerikas, taču ne katram pa kabatai apmaksāt kuģa pakalpojumus, tāpēc jāsamierinās ar Eiropu. Vācija jebkurā gadījumā ir pieprasītākā, taču arī Beļģija, Francija, Itālijai vai Nīderlandei nav nekādas vainas.

Vai tiešām Latvijā lietots auto nekam neder?

Tā uzskata lielākā daļa lietotu auto pircēju, taču izteikti skaidru argumentu šim apgalvojumam nav. Un patiesībā jau arī būt nevar, jo pašmāju “second hand” reizēm varētu būt prātīgāks pirkums kā klasiskais “tikko no Vācijas”. Cita lieta, ka pie mums lietots braucamrīks maksās nedaudz virs vidējās tirgus cenas.

Te mēs nerunājam par izgrabējušu pagājušās desmitgades lepnās dzīves pārpalikumu, bet gan automobili, kurš paguvis pieredzi smelties gadus piecus. Varbūt septiņus. Vārdu sakot, par tiem spēkratiem, kuri savā mūžā pirmo reizi grasās nomainīt saimnieku. Tā noteikti būs labākā izvēle, ja nedzenamies pēc “lepnajiem” zīmoliem.

Latvijā pirtie un lietotie automobiļi vismaz garantijas laikā nepieciešamās apkopes un remontus veikušas pie mūsu pašu oficiālajiem dīleriem. Tātad lielākā mūža daļas vēstures apkopojumi būs pieejami tepat uz vietas. Tā jau ir garantija, ka nepieciešamie darbi veikti atbildīgi un kvalitatīvi.

Latvijā pirktajiem un lietotajiem automobiļiem ir viens no mazākajiem odometru korekcijas procentiem. Auto visu laiku bijis autorizētas auto apkopes servisa un CSDD redzes lokā, kas stipri vien ierobežo krāpšanās iespējas.

Visbeidzot vēl kāds svarīgs faktors – Latvija nav izmēros liela, tāpēc privātais transporta līdzeklis neveic biežus tālus gabalus. Mūsu zemē ātruma ierobežojumi ir zemi, tāpēc automobilis, visticamāk, nebūs izmantots ekstrēmas braukšanas režīmos.

Ja izvērtē visus “par” un “pret”, tad Latvijā pirkts un lietots automobilis ir pat ļoti nopietns pārdomu objekts.

Ja ārzemēs, tad kur?

Kurš gan vislabāk zinās par auto iegādes plusiem un mīnusiem citās zemēs, ja ne tie, kas ikdienā vāc un sistematizē lietotu automobiļu vēstures atskaites. Par dažādu valstu specifiku stāsta “AutoDNA” speciālisti. Viņos ir vērts ieklausīties!

Beļģija tā ir Brisele, un Briselē ir Eiropas Parlaments. Tas nozīmē, ka, dodoties uz Beļģiju pēc automašīnas, mēs varam rēķināties ar plašu klāstu pavisam jaunu premium klases automašīnu (ne vecākām par četriem gadiem), kuras ir ļoti labā stāvoklī. 

Tās pārsvarā ir bijušo diplomātu un augsta ranga politiķu automašīnas, kuras vai nu ir pienācis mainīt, vai arī automašīnas lietotājs ir beidzis savu darbu Briselē un atgriežas savā mītnes zemē. Jebkurā gadījumā automašīnas parasti ir tikai dažus gadus vecas, lielākoties tām ir saglabājusies ražotāja garantija.

Vēstniecība ir jebkura premium auto dīlera VIP klients un tiek pielāgotas diplomātiskās atlaides. Piedevām varat būs absolūti drošs, ka pat visniecīgākais sīkums ir labots oficiālajā servisā, izmantojot oriģinālās detaļas.

Nīderlande ir salīdzinoši neliela valsts, taču šajā valstī reti kad sastapsiet auto ar nepatiesu odometra rādījumu. Līdzīgi kā Latvijā, arī Nīderlandē odometru koriģēšana ir sodāms noziegums.

Atšķirība ir tāda, ka uz Latviju atved auto ar 400 000 kilometru, pirms reģistrācijas notin uz 200 000 km. 

Ziemeļitālija un Dienviditālija ir divas pilnīgi dažādas valstis, un tas ir jāņem vērā, pērkot auto no šīs skaistās valsts. Ja vien auto nav no pašiem Itālijas ziemeļiem, tad visdrīzāk tas nebūs piedzīvojis ziemu, attiecīgi tam nebūs rūsas.

Sliktā ziņa ir tā, ka itāļi par saviem auto nerūpējas tik ļoti, kā to dara citur, un bieži vien automašīnas tiek pārdotas tādas, kādas ir – ar saulē izbalējušu krāsu, sīkām buktēm, skrāpējumiem, nolietotu salonu utt. Noteikti pārbaudiet odometra rādījumu, jo Itālijā nav stingru noteikumu attiecībā uz šo pārkāpumu.

Dānijā ir vieni no augstākajiem nodokļiem Eiropas Savienībā, kas attiecas uz jauna vai lietota auto iegādi. Līdz ar to par tiem šajā valstī izrāda īpašu vērību, netaupa uz rezerves detaļām un reti kad automobiļi tiek tā pamatīgi nolaisti.

Diemžēl, ņemot vērā augsto cenu, gan jaunajām, gan lietotām automašīnām viņi brauc ar saviem transportlīdzekļiem ilgus gadus. Pašā Dānijā nav izplatīta odometru grozīšana, jo pēc katras tehniskās apskates nobraukums tiek piereģistrēts un ir apskatāms internetā.

Francija ieņem godpilno otro vietu Latvijas importēto auto ziņā. Automašīnas iegāde Francijā ir piņķerīgāka nekā citās valstīs. Galvenokārt tas ir tāpēc, ka noteikumi paredz iegādāties īpašas numurzīmes auto eksportam uz ārzemēm, ja vēlaties braukt paši ar šo automašīnu. Tas aizņems līdz pat divām dienām.

Līdzīgi kā Itālijā, arī šajā valstī ir klimata ziņā ļoti atšķirīgi reģioni. Valsts dienvidu daļā reti kad ir sals, sniegs un ierastā ziemas “šļura”, kas veicina korozijas attīstīšanos. Francijā šobrīd ir liela dīzeļu izvēle, jo valsts jau vairākus gadus ir uzsākusi agresīvu cīņu pret CO2 izmešiem.

Vācija ir neapšaubāmi lietotu auto tirgus līderis visā Eiropā. Lielais iedzīvotāju skaits, daudzās auto būves rūpnīcas, izcilā ceļu infrastruktūra, leģendārais “mobile.de” sludinājumu portāls un daudzi citi iemesli Vāciju ir izcēluši pārējo valstu vidū.

Galvenās lamatas, kurās nereti iekrīt ārvalstu pircēji – tiek melots par automašīnas izcelsmes valsti. Bieži vien tās tiek ievestas no apkārt esošajām valstīm, piereģistrētas Vācijā un tirgotas kā vācu auto.

Jārēķinās ar to, ka Vācijā ikdienā tiek mēroti lieli attālumi. Darīts tas tiek lielā ātrumā – nežēlojot automobiļa potenciālo resursu. Tātad dzinējs būs strādājis tuvu tahometra sarkanajai atzīmei.

Jāsaprot arī tas, ka neviens pragmātisks vecās Eiropas autobraucējs neieguldīs savā spēkratā ne pliku centu, saprotot, ka tuvākā gada laikā tas tiks pārdots vai atdots kā pirmā iemaksa nākamā automobiļa iegāde.

Lai no kuras pasaules malas mūsu izredzētais auto būtu nācis, pārpircēji būs izvēlējušies tajā galā vislētāko risinājumu, lai Latvijā to piedāvātu par visaugstāko cenu. Tas rada ļoti augstu varbūtību, ka braucamrīka “puncītī” slēpjas ne viens vien nepatīkams pārsteigums.

Un atgādināsim sen zināmo patiesību, ko apliecina jebkurš nozares speciālists – prātīgs autobraucējs sava budžeta ietvaros izvēlēsies pašu jaunāko un ne pašu lepnāko automobili. Sarūsējis premium segmenta auto nekad nespēs celt tā īpašnieka statusu, ko nevaram teikt par pēc iespējas jaunāku auto!