“Kur paliek mūsu ceļa nodoklis, ko maksājam?” Protests Rojā

Pēdējā administratīvi teritoriālā reforma Roju pievienoja Talsiem, rojniekiem solīja, ka uz novada centru tie varēs aizbraukt pa sakārtotu ceļu. Taču realitātē viņiem regulāri salauztas automašīnas, dārgi remonti. Viņuprāt, arī atpūtnieki izvēlas piejūras ciemam mest līkumu. Lai beidzot skaļāk pievērstu uzmanību nesakārtotajam ceļam, ap 250 automašīnu devās protesta braucienā.

Darba diena sāk tuvoties noslēgumam, viens pēc otra Rojas brīvdabas estrādē sāk pulcēties protesta dalībnieki. Automašīnas un motocikli – straume īsti neaptrūkst ne mirkli. Ironiski, bet pirms protesta brauciena rojnieks Uldis palicis kājām gājējos, galvenais vaininieks tieši ceļš Talsi-Roja. “Man pašreiz nav izieta apskate tikai ritošās daļas dēļ. Es to nevaru izdarīt arī finansiālā ziņā. Katru gadu es to remontēju. Ceļa nodoklis ar visu apskati man ir 140 eiro. It kā tas nav daudz, bet remonts uz 200 eiro katru gadu. Tas ir kā minimums.”

“Ātrāk nevaru pabraukt, žēl mašīnas,” – tā vēsta viens no plakātiem. Tā arī esot realitāte, kurā vienīgais variants pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus – vai nu braukt uz 110 km/h, kad nelīdzenumus jūt mazāk, vai, taupot automašīnu, braukt ap 60 km/h, tā bremzējot satiksmi. 

Protesta dalībnieks Uldis: “Man interesē jautājums valdībai – kur paliek mūsu ceļa nodoklis, ko maksājam? Vai tiešām nevar 40 gadu laikā sataisīt vienu ceļu, kaut kādus 20 km? Tur pat nav 20. No Rojupes līdz Valdemārpilij ir 17-18 km.”

Protesta braucienu organizē paši vietējie iedzīvotāji, lai demokrātiskā veidā parādītu, kas viņiem būtisks. Redzot pievienojamies dalībnieku simtus, viņi atzīst, ka sajūta pacilājoša – pat līdzīgi kā Baltijas ceļā. Viena no protesta brauciena organizatorēm Kristīne Maslovska: “Kad notika administratīvi teritoriālā reforma, mums apsolīja, ka sakārtos ceļu, lai uz pašvaldības ēku mēs patiešām arī varētu nokļūt. Trīs gadi pagāja, solījumi izgaisa un pat investīciju budžetā iekļautā nauda ir pazudusi.”

Rakstot atbildīgajiem, atbildes garas, bet atbilde, ko rojnieki grib sagaidīt – kad tad visbeidzot sakārtots ceļš būs –, tā arī nav saņēmuši. Maslovska: “Mēs esam tie, kas ikdienā pa šo ceļu brauc, un mums tas ir patiešām ļoti, ļoti svarīgi.”

“Liela daļa cilvēku arī dzīvo Talsos un strādā Rojā vai otrādi. Iedomājieties, ja divreiz vai pat četrreiz dienā viņiem tur jābrauc… Ar tādu, kā saka, jau pabrauktu automašīn tas ir ļoti jūtams. Jaunai mašīnai tas varbūt nebūs tik jūtams, jo lielāks komforts tajās ir. Bet es jau teiktu, ka tas ceļa posms paliek riskants,” saka viens no protesta brauciena organizatoriem Dāvis Šteinbergs.

Vienlaicīgi protesta brauciens sākās arī Valdemārpilī, kopā vienojot aptuveni 250 automašīnu. 

Vaicājot, ja pēc šī protesta brauciena nekas nemainīsies, Maslovska atbild: “Jau ir mainījies. Mēs par to runājam, tas ir pirmais solis, lai mēs patiešām kaut ko panāktu. Es neticu, ka nekas nemainīsies. Darot mēs patiešām varam izdarīt”

Protesta braucienā kolonnas veica vienu apli no Rojas līdz Valdemārpilij un atpakaļ, un tas ilga nepilnu stundu.



Foto: Edgars Lācis