Placis, pagalms vai internets? Kur mājo labākie lietotie auto

Tie, kam liktenis devis tādu darbu, kurā priekšnieks ļauj vizināties dienesta automobilī, noteikti nesapratīs, pat ko šis stāsts. Nesapratīs arī tie, kuri raduši ik pēc pāris gadiem doties uz tuvāko veikalu un nomainīt esošo pret nākamo spēkratu. Tomēr vismaz astoņdesmit procenti Latvijas ielās un ceļos izbrauc tā dēvētie otro roku braucamrīki, kuriem īpašnieku maiņa iespējams nav pat pirmā un otrā. Kā būt visiem tiem, kam tēvocis neizskaidrojamu dēļ nav kāds no Rodšildiem vai Rokfelleriem?

Skaidrs, ka autobraucējs parastais ar viegli piemiegtu aci mērķē uz lietoto automobiļu pusi. Nekā nosodoša te nav, ja vien esam gana prātīgi un līdzīgi dažam labam biatlonistam katru otro šāvienu neaizraidām pēc piena. Tad nekāda prātīga draudzība ar izvēlēto mašīnu nesanāks.

Var nenogurstoši stāstīt un argumentēt pareizas auto izvēles priekšrocības vai pat nepieciešamību. Liela daļa ietiepīgi turpina iesākto – ja jau visiem, tad man ar! Un tad nākas ar mākslīgu smaidu uz lūpām melot sev un apkārtējiem, ka izvēlētais auto pilnā mērā apmierina, lai gan tas, kas der vienam, pilnīgi noteikti nederēs otram.

Šoreiz liksim malā pašus automobiļus. Ja kāds vēlas dārgu un vecu auto, tad ar varu izvēlēties teju divas reizes jaunāku un dažreiz pat lētāku neizdosies nevienam. Šoreiz par to, kur doties pēc savu jauno lietoto sapņu automobili.  Iespējas ir dažādas, taču pareizā atbilde ir viena.

Nē, nekādā mērā nebūs pareizi teikt, ka iegādāties auto lietotas tehnikas plačos, no privātpersonām vai kā savādāk būtu pilnīgs neprāts un aplamība. Ja nu vienīgi nedaudz vairāk jāvelta laika un līdzekļu, lai pārbaudītu izvēlētā transporta līdzekļa uzticamību.

Kā minimums tā ir pilna auto vēstures iegāde, ko šobrīd Latvijā piedāvā pat veseli divi uzņēmumi. Tā ir kaut neliela, bet informācijas ievākšana par potenciālo pārdevēju. Tam visam klāt vēl profesionāla diagnostika paša izvēlētā tehniskās apkopes centrā. Un tikai tad varam bikli stiept roku ar rullītī satītām naudas banknotēm.

Apķērīgs pircējs kalnā nekāps. Apķērīgs pircējs kalnu apies! Tas tā – ja nu gadījumā kāds noilgojies pēc gurdiem aforismiem. Taču patiesība nav tālu jāmeklē un tā slēpjas internetā.

No kurienes Latvijā ierodas lietotie automobiļi? Lielākā daļa mēro tālo ceļu no “vecās” Eiropas. Ja arī pārdevējs ir privāta persona, kas mēģina atbrīvoties no kaut kādu iemeslu vairs nevajadzīgā spēkrata, pirms tam to saņēmis no Vācijas, Beļģijas, Nīderlandes vai jebkuras citas Eiropas zemes. Tad kur jēga no lielā apļa, ja varam visu paveikt daudz īsākus solīšus tipinot?

Automobiļu izsoles mūsu gadsimtā notiek elektroniski un attālināti. Mums nav jātrauc uz kādu no Vācijas pilsētām, lai publiskā izsolē bļautu skaļāk par citiem. Mēs gluži vienkārši piesolām tik, cik sirdsapziņa un maciņš atļauj. Paveiksies – automobilis mūsu. Ja nē, tad ķeramies pie nākamā kandidāta. Ja var ticēt dažādiem ziņu avotiem, tad Eiropas lielākajās interneta izsolēs diennaktī nomainās līdz 30 tūkstošiem transporta vienību. Te izraudzīt savu īsto un vienīgo spēs jebkurš.

Katrai auto izsolei ir savi knifi, savas nianses, noteikumi un kārtība. Radikāli tie neatšķiras, taču uzmanību pievērst būtu prāta darbs. Galvenais katram pašam izvērtēt vai šāda veida auto iegāde ir pieņemama, izdevīga un droša. Tāpēc neliels ieskats izsoļu automobiļu priekšrocībās.

Auto līzingu jeb operatīvo auto līzingu parasti izvēlas uzņēmumi, kas regulāri atjauno savu auto parku. Šādu finansējuma modeli var salīdzināt ar auto nomu tikai nosacījumi ir daudz izdevīgāki. Tajā pat laikā šā līzinga ietvaros automobilim tiek veikti visi obligātie un garantijas apkopes un remonta darbi.

Līzinga perioda beigās, kas parasti ilgst no diviem līdz pieciem, varbūt maksimums septiņiem gadiem, automašīna pāriet baņķieru īpašumā un ātri vien nonāk kādā no interneta izsoļu namiem. Ņemot vērā, ka jauna automašīna pirmā gada laikā zaudē vidēji 30 procentus no sākotnējās vērtības un piecu gadu laikā līdz pat 50, šāda auto izvēle ir racionāls  un izdevīgs pirkums.

Šādu piedāvājumu lielākā priekšrocība ir automobiļu detalizēti pārskatāmā vēsture. Ņemot vērā, ka tām pārsvarā ir bijis tikai viens saimnieks un ekspluatētas ražotāja garantijas ietvaros, tad visas apkopes un veiktie remontdarbi ir veikti lielākoties pie dīlera vai ražotāja sertificētos servisos.

Ne mazāk svarīga lieta ir tā, ka interneta izsoļu rīkotāji kā likums pieaicina neitrālus ekspertus, kuri novērtē auto novērtē gan vizuāli, gan tehniski. Lieki piebilst, ka automobiļa aprakstā vērtējums un papildus informācija par atklātajiem defektiem tiek izklāstīta kā uz delnas. Parasti arī fotoattēlos vizuālie defekti tiek norādīti tā, lai būti skaidri izprotami.

Lai arī izvēle ir milzīga, šādās izsolēs parasti dominē “Pelēks, metālika, dīzelis” tipa automašīnas. Lielākoties auto nebūs maksimāli nopakotas, ja vien tā iepriekš nav piederējusi augsta līmeņa vadītājam. Arī tas nav nekāds retums.

Tas gan nenozīmē, ka labi aprīkotu premium klases auto nav pieejami. Grūtāk būs atrast retus vai unikālus modeļus, piemēram, kādas nozīmīgas autoražotāja jubilejas sērijas auto.

Šī būs īstā vieta, kur atrast labā tehniskā stāvoklī dažādus auto – sākot no “bulku vāģiem” līdz kravas automašīnām. Tomēr vairums autovadītāju izvēlas vieglos automobiļus, īpaši ņemot vērā, ka starp tiem var atrast lieliskus modeļus izcilā tehniskā stāvoklī.

Un, visbeidzot, līzinga devējam auto tirdzniecība nav saistoša uzņēmējdarbības forma, tāpēc izsolē izlikto auto cena drīzāk ir zem rubrikas “ātrās realizācijas cena”.  Parasti tas ir jūtami zem vidējās tirgus vērtības. 

Tātad godīgs, aprūpēts un izdevīgs auto var kļūt par mūsu, ja vien pamanāmies piesolīt nedaudz vairāk, kā citi izsoles dalībnieki. Vien jāsaprot, ka šāds darījums būs iegrāmatots un pakļauts visiem likumdošanā paredzētajiem nodokļiem. Piedāvājumus tos apiet labāk neizskatīt, jo sirdsmiers maksā vairāk kā daži simti izshēmoto nodokļu. Savukārt sakārtot loģistiku, kas nodrošinās svaigi iegādātā auto piegādi uz norādīto adresi Latvijā, noteikti uzņemsies ne viens vien kravu pārvadājumu uzņēmums.

Lai arī kur un kādu auto mēs iegādātos, galvenais, ka tas ir un tiek uzturēts perfektā tehniskā kārtībā. Ka tajā varam justies mēs paši un visi apkārtējie. Labs autovadītājs ir ar dzīvi un automobili apmierināts autovadītājs!