Skolotāji lūdz atcelt matemātikas programmu projektā “Skola 2030”

Vairāki Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotāji, kā arī augstskolu mācībspēki nosūtījuši vēstuli valsts augstākajām amatpersonām ar lūgumu mainīt nesen ieviestā projekta “Skola 2030” matemātikas apmācības programmu. Vēstuli kopumā parakstījuši 38 izglītības iestāžu pārstāvji. Valsts izglītības satura centrs (VISC) sola veidot darba grupu kopā ar pedagogiem, lai situāciju labotu. 

Pēdējo četru gadu laikā Latvijas skolās vairākos mācību priekšmetos ieviests jauns skolēnu apmācības projekts “Skola 2030”, kura ideja ir pietuvināt skolā apgūstamo reālajiem apstākļiem dzīvē. Matemātikas mācīšanā izmaiņas ir ievērojamas. Cēsu Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotāja Agrita Bartušēvica: “Mēģinām izmantot to, ko mēs mākam. Izmantot dzīves situācijās. -Piemēram, saplīst mums vārti, nevaram iebraukt ar mašīnu. Un tad – vai tādā leņķī mēs varēsim automašīnu iebraukt, vai nē? Tāds bija viens no uzdevumiem 9. klases eksāmenā.”

Viens no pašreizējās matemātikas apmācības programmas galvenajiem strīdus objektiem ir algebriskās izteiksmes mācīšana vai nemācīšana pamatskolā, kas ietekmē arī skolēnu spēju apgūt citus eksaktos priekšmetus. Siguldas Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotāja Agita Ozoliņa: “Algebriskajai izteiksmei vajadzētu būt pamatskolā, kas ir izņemta ārā. Man tā liekas diezgan loģiska.”

Limbažu Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotāja, direktore Gunta Lāce: “Šībrīža galvenais izaicinājums matemātikas izglītībā nav tas – mācīt vispirms funkcijas un pēc tam vienādojumus vai otrādi. Ir cits izaicinājums. Izaicinājums ir saprast, kā vispār šīs lietas jaunajos apstākļos, kad ir tehnoloģiju piedāvājums, kas vēl samazina jauniešu motivāciju mācīties. To, ko viņa dators vai telefons var izdarīt ātrāk par viņu pašu. Lūk, šajos apstākļos radīt tādu klases vidi un tādus skolas noteikumus, lai bērni mācītos, saprastu un atcerētos.”

VISC Komunikāciju daļas vadītāja Jana Veinberga: “Mēs, VISC, kopā ar ministriju esam nolēmuši, ka veidosim darba grupu. Aicināsim arī vadošos matemātikas pedagogus un ekspertus darba grupā, talkā. Lai mēs visi kopā varētu vienoties par to, kas tad būtu uzlabojams.”

Tapat VISC sola palīdzību matemātikas skolotājiem, lai veidotu atbalsta materiālus pedagogiem matemātikas satura ieviešanā. Milzīgā sociālo mediju, mobilo telefonu un datoru tehnoloģiju ietekme uz šodienas skolēniem rada papildus sarežģījumus daudziem audzēkņiem. Smadzeņu darbība un spēja atcerēties ir mainījusies, uzskata Limbažu Valsts ģimnāzijas direktore Gunta Lāce. “Tās jau principā ir tendētas šobrīd aizmirst, nevis atcerēties. Nepārslēdzas tā uz klikšķi – “TikTok” aizmirstu, bet matemātiku atceros. Tāpēc šobrīd ir jauns izaicinājums saprast, ko ar to darīt. Kādā veidā cīnīties pret to, ka mūsu smadzenes nav gatavas atcerēties.”

Skolēnu sekmes eksaktajos priekšmetos pēdējās desmitgadēs Latvijā kļūst vājākas, trauksmes zvanus skandina uzņēmēji, jo augstskolas līdz ar to sagatavo maz inženierus un citus tehnisko profesiju pārstāvjus. Matemātikas mācīšana ir viens no šībrīža izglītības sistēmas lielajiem izaicinājumiem.