Strauji noveco VUGD autocisternu parks

80 kilometri stundā ir maksimālais ātrums, ko var attīstīt vairums “ZIL” autocisternu. Taču daudzviet tās ir vienīgās, ar ko steigt palīgā. Latgales reģiona brigādē šāda situācija ir Zilupē, Viļakā un Ilūkstē. Andreja Skripko vadītajā Ilūkstes postenī strādā ar 25 un 23 gadus vecām “ZIL” auto, no kurām viena pašlaik tiek remontēta. 

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Ilūkstes posteņa komandieris Andrejs Skripko stāsta: “Ar dotajām mašīnām ir grūtāk uzņemt ātrumu, kamēr visi tilti iesilst. Kā arī pašiem šoferiem ir vajadzīgas iemaņas, lai paņemtu un padotu ūdeni salīdzinot ar jaunajām automašīnām.”

Šādā autocisternā var iepildīt 2,5 tonnas ūdens, kamēr jaunajās – līdz pat teju trīs reizes vairāk. Turklāt veco mašīnu aprīkojums vairs neatbilst mūsdienu prasībām. 

Intars Zitāns, VUGD priekšnieka vietnieks, ģenerālis, pauž: “Šodien ir pavisam citi materiāli, cits uguns izplatīšanās ātrums, cita bīstamība. Ja agrāk dega koka māja, tad tie dūmi bija vairāk sajūtami nekā bīstami. Tagad degot putuplasta siltinājumiem vai televizoriem ar tiem materiāliem, kas tur ir… cik daudz elektronikas mums tagad ir. Tāpēc mums vajag gan elpošanas aparātus, gan dūmu sūkņus, gan citas iekārtas.” 

Dienestā noteikts, ka lietderīgas izmantošanas laiks tiek pārsniegts, kad autocisternas kļūst vairāk nekā 15 gadus vecs. Tādu šobrīd ir vairums - 52%. Valsts līdz šim finansējumu ir piešķīruši periodiski, piemēram, pēc Zolitūdes traģēdijas. Taču VUGD vēlētos regulāru valsts finansējumu. Otrs finansējuma avots ir Eiropas Savienības fondu konkursi, taču arī ar tiem ne vienmēr veicas.

Ilūkstes postenī gaidīja, bet tā arī nesagaidīja pašlaik vēl mazajam depo piemērotu jaunu mašīnu, kuru bija paredzēts iegādāties ar līdzfinansējumu sadarbības projektā ar Lietuvu un Baltkrieviju. 

“Ideālā gadījumā būtu, ja atjaunotu gan depo, gan automašīnas. Jo puišiem arī, lielāko daļu [darba laika] jāpavada tepat depo,” pauž Andrejs Skripko.

Intars Zitāns: “Te atkal ir otra galējība. It īpaši Latgalē, ka to jauno tehniku nav, kur iedzīt. Mēs labprāt tajā Zilupē ieliktu kādu citu tehniku, kur abi divi automobiļi ir “ZIL”, bet tur neko citu nevar iedzīt.”

Jaunie auto tiek tajās vietās, kur ir lielāka noslogotība. Intars Zitāns atzīst, ka glābšanas transportlīdzekļu trūkums var kalpot par argumentu mazāk noslogotu posteņu slēgšanai. Pērn slēgtas četras VUGD struktūrvienības.