Elektrība – tumša lieta, kas gaiši spīd

Daudziem no mums zināšanas par elektrību ir gaužām niecīgas. Esam dzirdējusi, ka to ražo Ķegumā. Zinām, ka rozetē nedrīkst bāzt pirkstus un, ka bez elektrības nevar uzlādēt mobilo telefonu. Bieži vien ar to arī ir pietiekami, jo ne katram no mums vajadzētu mēroties zināšanām ar profesionāliem elektriķiem. Galu galā viņi to cītīgi mācījušies gudrās skolās un nu ar to pelna iztiku.

Automobilī “pa nagiem” atrauties nevar. Šķiet, viss tur ir skaidrs un saprotams. Ja labs akumulators, tad braucam, ja slikts – stumjam. Bet kā saprast vai akumulators patiešām ir slikts? Un kā zināt, kā izvēlēties citu - jaunu un labu? Un te viss nepavisam vairs nav tik vienkārši!

Sāksim ar to, ka auto akumulatorā tāpat kā sadzīves rozetē ir gan strāva, gan spriegums. Lai kaut kas notiktu, nepieciešami abi šie lielumi. Auto akumulatora gadījumā tie ir pat trīs lielumi, kas nosaka elektriskā avota kvalitāti un atbilstību mūsu vajadzībām. Tātad tiem ir jābūt solītajiem 12 voltiem, tiem ir jābūt solītajiem ampēriem un tai ir jābūt solītajai ietilpībai.

Lielāko tiesu skarbā ziemas rītā mūs pieviļ tieši trešais lielums – ietilpība. Tas ir rādījums, cik tieši daudz elektrības konkrētajā baterijā var uzkrāt. Piemēram, vidusmēra dīzeļdzinējam viens no piemērotākajiem ietilpības rādījumiem ir 760 ampērstundas.

Ja akumulators ir pietiekami jauns un perfektā tehniskā stāvoklī, tad uzlādes laikā mēs piepildām akumulatora bateriju uz visiem 100 procentiem. Tātad arī vēsā ziemas rītā atdeve būs uz visiem simts. Taču līdzīgi mums pašiem ar laiku akumulatora resurss samazināt. Iesākumā par pieciem, tad par desmit un beigās pat par trīsdesmit procentiem. Ja akumulatora ietilpības atlikums ir vien 60 procenti, tad visticamāk bez “piepīpējamiem” vadiem pie lielāka mīnusa neiztikt. Un pat, ja visu dienu pavadīsim kustībā, ģenerators akumulatoru tāpat nespēs uzlādēt vairāk par šiem atlikušajiem procentiem. Tātad deja ar vadiem atkārtosies rītu no rīta.

Tiem, kam garāžā iekārtojušies vairāki spēkrati, lieks nebūs akumulatora stāvokļa testeris. To var iegādāties auto piederumu veikalā un tas ir ļoti elementāri lietojams. Tā ir iespēja vienmēr būt lietas kursā, cik tieši noguris ir elektriskā spēka avots. Tomēr ne jau nu katrs tagad skriesim pirkt nepieciešamo aparatūru, tāpēc pirms bargajiem saliem piebraukt pie sava uzticamā meistara ir ātrāk un vienkāršāk. Informēts – tātad pasargāts!

Ja ziņas nav iepriecinošas, steigšus jāsāk domāt par jauna barošanas bloka iegādi. Un arī te viss nepavisam nav tik vienkārši! Kaut vai tāpēc, ka iesākumā jānoskaidro konkrētam automobilim paredzētais baterijas tips. Agrāk tāds bija tikai viens – svina akumulators, kuram nobeidzoties tas kļuva par labāko draugu makšķerniekiem, jo no svina lieliski varēja izliet tā saukto “grunteņu” atsvariņus. Mūsdienās jebkuram automobilim varētu būt viens no nu jau trīs dažādiem veidiem.

Tieši šis brīdis ir ļoti svarīgs tam, cik ilgi mūsu pirkums kalpos un vai kalpos vispār. Tāpēc prātīgākais ir doties pie nozares speciālistiem, kuri ar sev pieejamo datu palīdzību precīzi noteiks gan nepieciešamās detaļas veidu, gan uzstādīšanas parametrus. Visticamāk lielveikala vai būvmateriālu veikala pārdevēji šādas konsultācijas sniegt nespēs, lai arī tur spēka baterijas nopērkamas.

Ja tomēr ejam grūtāko ceļu un cenšamies iztikt bez speciālistu padomiem, tad izvēle jāsāk ar akumulatora izmēriem. Tas ir garums, platums un augstums, kas norādīti milimetros vai centimetros. Lai gan tas neizklausās pārāk nopietni, šie noteikti ir vieni no galvenajiem parametriem, kuriem ir jāpievērš uzmanība pērkot jaunu auto akumulatoru. Šī ir būtiska nianse, jo pārāk liels akumulators var neiederēties tam paredzētajā vietā.

Ne mazāk svarīga lieta ir precizēt, kurā pusē mums nepieciešams pluss un, kurā mīnuss. Eiropas automobiļiem lielāko tiesu poli izvietoti pēc vienas shēmas, taču Amerikas, Japānas, Korejas un citu valstu spēkratiem konfigurācija var atšķirties. 

Parametru izvēlē speciālistu viedokļi atšķiras. Daži uzskata, ka izvēlē stingri jāturas pie ražotāju noteiktā. Savukārt pretējā frontes līnija aizstāv savu teoriju – mūsu klimatiskajā joslā ar bargām ziemām pareizāk izvēlēties visjaudīgāko akumulatoru, kurš atbilst mūsu izmēriem.

Akumulatora ietilpība ir izteikta ampērstundās. Šis parametrs informē par to, cik stundas akumulators ir spējīgs dot vienu ampēru strāvas. Jokojot var teikt, ka šis parametrs inosaka to, cik stundas mēs varam klausīties radio pie izslēgta dzinēja.Automobilī elektrības par daudz nevar būt, tāpēc nekas ļauns nenotiks, ja ietilpību izvēlēsimies maksimāli lielāko. Lai gan no otras puses šis parametrs ir viens no tiem, kas nosaka baterijas cenu. Ejot zelta vidusceļu paliksim pie tā, ka ietilpība nedrīkst būt mazāka par auto ražotāja paredzēto.

Svarīgs faktors ir akumulatora uzstādīšanas priekšnoteikumi. Agrāk ar parastajiem svina akumulatoriem viss bija vienkārši – vienu izņēmi, otru ieliki un aidā ceļos un neceļos. Mūsdienās lielākoties moderno tehnoloģiju akumulatori ir automobiļa vadības blokā jāpiereģistrē programmatūras līmenī. Gluži loģiski, ka to pratīs profesionāli automehāniķi, kuru rīcībā ir arī nepieciešamā aparatūra.

Latvietis klasiskais noteikti pajautās – kas notiks, ja to neizdarīsim? Atbilde ir tik pat vienkārša – nekas! Nenotiks nekas, ja vien tāds sīkums – par dārgu naudu iegādātais akumulators nokalpos pavisam īsu laiku. Varbūt gadu. Varbūt knapu pusgadu, bet visticamāk, ka tie nebūs pat daži mēneši. Lieki piebilst, ka šādos gadījumos garantijas noteikumi nostāsies pret mums.

Līdzīgi tas ir arī tad, ja automobilim ar “start & stop” sistēmu uzstādīsim parasto svina akumulatoru. Un, protams, arī otrādi. Vai tas spēj nodarīt ļaunumu automobilim? Nē, ja nu vien būsim izdevuši daudz naudas par mums nederīgu lietu. Naudu, kuru būtu varējuši ieguldīt citu nepieciešamāku remontu darbiem.

Ikviens auto mehāniķis un auto akumulatoru pārdevējs nenogurstoši mēģina pieklauvēt pie mūsu durvīm, lai atgādinātu – uzdot jautājumu vai palūgt padomu nav pazemojoši. Pazemojoši ir centieni mēģināt būt gudrākam kā patiesībā esam. Tāpēc pirkumā, kurš rēķināms vairāku simtu eiro apmērā, nenoliedzami izdevīgākais risinājums ir uzticēt piemērotākā mezgla izvēli nozares speciālistam ar zināšanām, pieredzi un nepieciešamiem instrumentiem!