Ievaskots automobilis ir pasargāts automobilis

Kāpēc pienāk tāds brīdis, kad automobiļa kādreiz tik spožie sāni vairāk atgādina ar smilšpapīru notrītu alumīnija katliņu? Un tad jāizdod liela nauda par pulēšanu, kas nebūt nav tas veselīgākais auto virsbūves kopšanas veids. Vai arī par profesionālu krāsas atjaunošanas programmu, kas nebūt nav veselīgākais veids mūsu maciņam.

Tas viss ir tikai un vienīgi viena iemesla dēļ. Pie vainas ir mūsu pašu slinkums. Slinkums ik pa brīdim veltīt savam dzelzs draugam kādu stundu dārgā laika.

Ja cilvēks vēlas nodzīvot skaistu un veselīgu mūžu, viņš jau laikus ķeras pie sava organisma aizsardzības veidošanas. Sportiskas aktivitātes, veselīga pārtika un tik nepieciešamie vitamīni. Un tad ir cerība tuvāk pusmūžam necīnīties ar nolaidības sekām – nerīt kaudzēm tablešu un nedoties pie ārsta kā uz darbu. Vēl jo vairāk mūsdienās vizīte pie ārsta ir sarežģītāka, kā grēksūdze pie paša Romas pāvesta.

Ar automobili ir tieši tā pat! Nepieciešama regulāra aizsardzība pret ārējiem apstākļiem. Smiltis, putekļi, lietus, skābe, sāļi un viss pārējais apvienojumā ar slikti izskalotu mazgājamo švammi spēj padarīt automobili vizuāli nepievilcīgu pavisam īsā laika sprīdī.

Vaskošana un tikai vaskošana var pasargāt mūs no lielas naudas izdošanas un saglabāt automobili pēc iespējas ilgāk labā vizuālā stāvoklī. Protams, var arī izmantot keramiskos pārklājumus, tašu to iedarbība nav mūžīga, savukārt izmaksas diezgan ievērojamas.

Kās ir vasks un kādēļ tas vajadzīgs? To tūdaļ pat mēģināsim noskaidrot.

Kas notiek pulēšanas procesā? Speciālās pastas sadarbībā ar pulējamo ripu noēd zināmu krāsas vai lakas slāni, lai izlīdzinātu iekrājušās švīkas. Jo dziļāka švīka, jo vairāk jānoņem nokrāsas slāņa. Tas nav labi, jo neviens no mums – lietotu automobiļu īpašniekiem, nezina, cik reizes šādas darbības jau veiktas pirms mums. Vienā jaukā brīdī varam ieraudzīt krāsai cauri spīdošu grunti vai pat špakteli. Diez vai tas kādu no mums iepriecinās. 

Vaskam ir gluži pretēja iedarbība. Vasks aizpludina visas švīkas un izveido vienmērīgu aizsargkārtu uz visām apstrādātām virsmām. Ar maigu drāniņas palīdzību mēs neko nenoslīpējam, bet vienkārši noņemam lieko vaska slāni, atšķirībā no pulēšanas, kur bieži vien dziļāku skrāpējumu izlīdzināšanai izmanto arī slīppapīru. 

Protams, pirmais efekts no vaskošanas ir virsbūves un detaļu spodrais spīdīgums. Ja esam aizsmērējuši visas mikro švīkas, līdz ar to jūsu spēkrata virsma kļūst gluda un vaska sastāvdaļas to padara spīdīgu. Pavirši skatoties varētu arī šķist, ka automobilis ir nevainojamā stāvoklī. Ķīmija ir noderīga, bet ne visu varoša, tāpēc gaidīt debesu brīnumus gan īsti nevajadzētu. Ar naglu ievilkta rieva būs un paliks kā ar naglu ievilkta rieva. Runa ir tikai un vienīgi par ikdienas švīkām – koku zari, gari zāles stiebri, smilšu graudi, putekļi un dāmu spicie nadziņi ap durvju rokturiem. 

Taču auto virsbūves vasks ir ar vēl kādu būtisku funkciju. Jau minētais vaska slānis izveido aizsargkārtu, kas zināmu laiku pasargās virsbūves laku un krāsu no jaunām mikro švīkām. Turklāt automobilis labu laiku būs daudz vieglāk kopjams. Pateicoties tam, ka visas mikro švīkas tiek aizpildītas ar šo vasku, netīrumiem ir daudz mazāka iespēja noturēties pie auto krāsas. Lietus laikā var novērot, ka uz vaskotām automašīnām ūdens piles neizplūst, bet veido tādas kā skaistas un mazas bumbiņas. 

Šķiet, auto virsbūves vasks paliek vasks, tāpēc pārmaksāt nav nekādas vajadzības. Patiesībā viss ir krietni savādāk. Vismaz reizi dažos mēnešos un gadalaikos vēlams veikt visas automobiļa virsbūves vaskošanu ar profesionālu auto krāsu veikalā iegādātu vasku. Tā struktūra ir stingrāka un tas izveidos noturīgāku aizsardzības slāni. Lielveikalos nopērkamajiem vaskiem drošāk būtu pārāk neuzticēties. Lai gan tas viennozīmīgi būs vairāl kā nemaz. Ja nu vien biežāk jāveic vaskošana.

Ja pieturamies pie šīs shēmas, tad atlikušo laiku varam izlīdzēties ar parastiem vaskiem vai pat automobiļu šampūniem ar jau pievienotu vasku. Tas nenoliedzami paildzinās profesionālā vaska darbības laiku. Viens no labākiem risinājumiem ir šķidrais izsmidzināmais vasks, kuru izdzenā pa visu virsbūvi ar augstspiediena sūkņa ūdens strūklu. Līdzīgi tam, ko varam atrast, piemēram, šobrīd tik plaši pieejamajās automātiskajās automobiļu mazgātavās visā Latvijā. 

Tehnoloģijas nestāv uz vietas. Arī mūsdienu auto virsbūves vaski vairs nav tikai parafīns ar ūdeni. Daži no tiem ir sarežģītu nano savienojumu formulu rezultāts. Pēdējā laikā viens no populārākajiem ir tā dēvētais keramiskais vasks. Augu valstības, polimēru un citu ķīmisku izejvielu savienojums, kura iedarbība sniedzas līdz pat sešiem mēnešiem. Tas gan nenozīmē, ka šo pus gadu varam neko nedarīt. Vispirms jau regulāra auto mazgāšana. Papildus tam jau minētā ātrā vaskošana. 

Vaskošana ar profesionāliem līdzekļiem ik pēc dažiem mēnešiem noteikti būs ekonomiskāka par rūsas novēršanu un krāsošanu pat desmit gadu garumā. Vasks parasti uzklājams plānā slānī tāpēc jebkurš iepakojums pietiks ilgam laikam un daudzām vaskošanas reizēm.

Iespējams, varētu rasties jautājums – kāds vaskam saturs ar rūsu? Vistiešākais! Neaizsargāta virsma ir daudz piekāpīgāka mitrumam, skābēm, sāļiem un skābeklim. Lietām, kas pārvēršās rūsas perēklī savienojumā ar metālu. Ja visas mikro poras ir slēgtas, tad metāls var atviegloti uzelpot!

Un vēl kāds neliels akcents, kam vajadzētu mūs iedrošināt ķerties pie darba. Auto virsbūves vaskošanai nav nepieciešami nekādi palīglīdzekļi. Vien profesionāls vasks, mikrošķiedras drāniņas, roku veiklība un vēlme vienmēr un visur savā automobilī izskatīties labi!