Ko taupa taupītājs, to paņem laupītājs

Sensenos laikos garnadži zaga zirgus. Viņus toreiz tā arī sauca – zirgu zagļi. Runā, ka tajos laikos likumi bijuši ļoti bargi un par nozagtu kleperi miera vējos varēja tikt uz karātavām. Mūsdienās zog automobiļus. Arī šos tagad gleznaini sauc par auto zagļiem. Vien uz karātavām tie netiek, lai arī cik spēkratus sazagtos. Ļaunākajā gadījumā dažus gadus valsts maizē aiz rūtainiem lodziņiem.

Ne toreiz, ne tagad soda iespēja neatturēja svešu mantu kārotājus un tie devās un dodas tuvos un tālos sirojumos. Runā, ka auto zagļi savā taborā garos nagus nepalaiž, bet dodas uz citu novadu vai pat citu valsti. Īsti nav izprotama zagto automobiļu loģistikas shēma, bet zinoši cilvēki apgalvo, ka Latvijā galvenokārt sirojot brālīgo republiku piesavināšanās nozares speciālisti.

Ja jau par nozagtām automašīnām iesākām sarunu, tad droši vien jāizklāsta, ka galvenokārt dominē divu veidu auto zādzības un zagļi. Vieni lūko pēc ekskluzīvām un dārgām automašīnām, savukārt citi iztiek ar padsmit gadīgiem braucamrīkiem. Kā vieniem, tā otriem ir labi atstrādāts noieta tirgus, kas savā starpā krasi atšķiras.

Skaidrības labad jāatzīst, ka dažu pēdējo gadu laikā jūtami samazinājusies kāre pēc jauniem un dārgiem spēkratiem. Izskaidrojums vienkāršs kā grābeklis – slēgtas robežas ar lielāko noieta tirgu, ko daži lepni dēvē par Krieviju. Iesākumā pie vainas bija pandēmija, tagad karš Ukrainā. Un ja jau reiz nav kur šos jaunos auto likt, tad kurš gan riskēs ar brīvību, lai noliktu medījumu šķūnītī līdz labākiem laikiem.

Savādāk ir ar lietoto auto zagļiem. Šāda tehnika ir visnotaļ pieprasīta tepat uz vietas Latvijā un abās kaimiņu zemēs, kur laupījums tiek rūpīgi izjaukts reizinātājos un iztirgots rezerves daļu veidā. Jo populārāka marka un modelis, jo lielāka iespēja, ka šis auto nonāks garnadžu redzes lokā. Lukturi, spoguļi, salona detaļas, ritošā daļa, stikli un pat bleķi aiziet kā karsti pīrādziņi stacijas tunelī!

Runā, ka ne tik populāriem automobiļiem eksistējot pat savs melnais pasūtījumu galds. Ja savajagas kādu dārgāku detaļu, tad “profesionāļi” iziet ielās un nedēļas laikā sarūpē atbilstošu donoru. Tas gan noteikti ir krietni vien retāk, kā populārākie modeļi.

Saskaņā ar Valsts policijas datiem šī gada desmit mēnešos Latvijā ir nozagti 175 auto, un TOP10 pēc zagļu pieprasījuma ir BMW, Volkswagen, Audi, Toyota, Volvo, Opel, Lexus, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz markas automašīnas. Savukārt 10 garnadžu iecienītākie modeļi ir bijuši BMW 3., 5. sērija un X5, Volkswagen Golf un Passat, Audi A4 un A6, Toyota RAV4, Hyndai Tuscon, kā arī KIA Sportage.

Līdzīgu situāciju iezīmē arī BALTA statistika par zagtajiem auto – visbiežāk zagtas BMW markas automašīnas, bet otro vietu dala Toyota un Volkswagen. Biežāk nekā citas auto markas zagļu nagos krituši arī Peugeot, Citroen, SAAB, Mazda, Hyundai un Porsche.

“Aizejošais 2023. gads nav bijis auto zādzībām bagātākais, bet raibs gan. Kā redzams, zagļi labprāt aizdzen ne tikai dārgas un pat ekskluzīvas, bet arī samērā vienkāršas automašīnas ar krietnu stāžu. Vecākajam nozagtajam spēkratam, par kuru BALTA saņēmusi atlīdzības pieteikumu, ir jau 19 gadu. Nozagto un atrasto transportlīdzekļu stāvoklis liek secināt, ka auto tiek zagti izjaukšanai rezerves daļās. Tomēr ir gadījumi, kad zagļi darbojas vienkāršāk – tā vietā, lai zagtu visu auto, paņem tikai to, kas nepieciešams – auto lukturus, riteņu diskus, instrumentu paneļus, stūres iekārtas, dažādas izpūtēja daļas,” stāsta BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. 

Apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) šogad saņēmusi atlīdzību pieteikumus gan par nozagtu 2022. gada izlaiduma Porsche Taycan 4, gan par 2004. gada BMW X5. 

Ja atceramies, tad ne tik sirmā pagātnē lielākā daļa auto īpašnieku uz nakti novietoja savus četru riteņu lolojumus maksas stāvvietās. Ne tādās, kur gluži vienkārši jāmaksā par auto novietošanu ielas malā, bet ar sētu apjoztā teritorijā, kurā visu pārraudzīja sargs.

Nav jau tā, ka sargi par automobiļiem bija jel kā atbildīgi. Tas pat tika maziem burtiem uzrakstīts uz sargu būdā pie stikla pielīmētajā noteikumu lapiņā. Un, protams, gadījās, ka zagļi veiksmīgi aizstūrēja svešu auto arī šādām stāvvietām, taču tas bija gaužām reti un tāpēc autobraucējos maksas stāvvietas ieviesa uzticību.

Tie, kuru senči savulaik tālredzīgi paguva iestāties garāžu kooperatīvā, varēja lepni glabāt savu lolojumu aiz slēgtām durvīm. Vienīgā neērtība, ka nereti šīs garāžas atradās teju vai pilsētas otrajā malā un līdz tām nācās nevienu vien pieturu šūpoties izrūsējušā tramvajā.

Mūsdienās autobraucēju attieksme pret savu transporta līdzekli ir krietni vien vienaldzīgāka. Tie, kuru automobiļa vecums atļauj tikt pie KASKO apdrošināšanas, atstāj dzelzs rumaku kur vien pagadās. No vienas puses šāda attieksme ir izprotama, taču jāsaprot, ka tikai retos gadījumos apdrošināšana sedz tādu auto vērtību, kāda mums būtu tīkama.

Pārējie savus braucamrīkus atstāj jebkur, kur noteikumi to ļauj ar domu, ka kam gan tāds lūznis vajadzīgs. Kā rāda prakse – un kā vēl ir vajadzīgs!

“Gada sākumā bija vairāk izteiktas organizētas auto zagļu grupas darbības, zogot Hyundai un Nissan marku automašīnas. Tāpat ir bijuši arī atlīdzību pieteikumi par situācijām ar sadzīviska rakstura piesavināšanās pazīmēm, piemēram, īrēts auto netiek atdots tā īpašniekam. Tomēr lielākajai daļai noziegumu ir kopīgs atslēgas vārds – Keyless Go jeb bezkontakta atslēgas sistēma, kas ļauj iekļūt auto un to iedarbināt, neizvelkot atslēgu no kabatas. Auto ar šādu sistēmu var nozagt jebkurš, kam ir pieejama nepieciešamā aparatūra, ja vien automašīna nav aprīkota ar papildu pretaizdzīšanas sistēmu,” brīdina Kristaps Liecinieks.

Eksperts iesaka – lai pasargātu savu automašīnu no zagļiem, ieteicams to aprīkot ar papildu imobilaizeru. Tas ir jo īpaši svarīgi tiem auto īpašniekiem, kuru automašīnām ir Keyless Go atslēga, jo kvalitatīvi uzstādīts imobilaizers sagādā nopietnas problēmas zagļiem. Tāpat auto iespējams pasargāt, atceroties senu, bet vienkāršu patiesību: atstājot automašīnu stāvēšanai uz ilgāku laiku, tā būtu jānovieto slēgtā pagalmā vai apsargātā stāvvietā.

Auto drošības uzņēmuma speciālisti iesaka izmantot jebkuru iespēju pasargāt savu automobili. Neviens vēl nav atcēlis klasiskās skaņas signalizācijas, kuras atbaidīs diletantus un puišeļus, kas auto iekārojuši izklaides braucienam.

Ļoti populārs un efektīvs veids ir uzstādīt GPS izsekošanas sistēmu. Tā ļauj pašam īpašniekam un atbilstošajiem drošības dienestiem redzēt, kur atrodas nozagtais auto. Šī sistēma palīdzēs kontrolēt arī ģimenes jaunākos autobraucējus, kas aizņēmušies spēkratu kamēr vecāki guļ saldā miegā. Brauc, kur gribi – no rīta tēvs "ar siksnu rokās" aplūkos tavu maršrutu savā mobilajā telefonā.

Iegādāties labu lietotu automobili ir grūts uzdevums. Nebūt nav prātīga doma ļaut garnadžiem paņemt kārtībā savestu braucamrīku, kurā esam ieguldījuši gan laiku, gan līdzekļus. Labāk parūpēties, lai šis auto zagļiem būtu vai nu neinteresants, vai fiziski nepieejams!