Laikus nenotīrītie valsts autoceļi apdraud skolēnu pārvadājumus

Šobrīd gan atkusnis, ja tā var teikt, ir ceļus notīrījis, bet vēl pirms nedēļas bija cita aina, it sevišķi jau Alūksnes pusē, kur sniega sega ik gadus ir daudz dziļāka un noturīgāka, kā citviet Latvijā. Ceļu laicīga tīrīšana Alūksnes novadā ir vēl jo svarīgāka tāpēc, ka šajā mācību gadā novadā veikta skolu tīkla sakārtošana, tas tagad ir būtiski arī novada attālākajā ciemā – Pededzē. 

Par cik ciemā vairs nav vietējās pamatskolas, tad bērni dodas gan uz Alūksnes pilsētā esošajām izglītības iestādēm, gan izglītības iestādi Liepnā. Lielākā daļa pārvadājumu notiek pa valsts ceļiem un tāpēc ir svarīga šo valsts ceļu kvalitāte, - stāsta Alūksnes novada pašvaldības izpilddirektors Ingus Berkulis.

Pededzē sastaptais autobusa šoferis Edmunds Baumanis vērtē, ka ir arī vairāki ceļa posmi, kur, diemžēl, pirmās sliedes nereti nākas iebraukt satiksmes autobusam.

Tur, uz Zaicevu, kur gāja, uz Putrovku, uz Jaseņiciem, nu tur pārsvarā, kad tikai robežsardze brauc, tad ir tās sliedes, vairāk tur nav. Līdzīgi, kā Pededzē, kur mācību iestādes vairs nav, arī citos pagastos, kā uzsver Ingus Berkulis, ir svarīgi, lai arī agri no rīta bērni varētu laicīgi nokļūt mācību iestādēs. Pirmie autobusi sāk kursēt pēc pl.6 un ir svarīgi, ka uz to brīdi, kad bērni tiek uzņemti autobusā, lai jau tad būtu iztīrīti šie ceļi, taču diemžēl tas tā šobrīd nav.

Vecāki, protams, ir satraukti par bērnu drošību un ne bez iemesla, SIA „Gulbenes autobuss” valdes loceklis Gundars Kristapsons stāsta, stāsta, ka pieredzēta arī avārija.

Šī gada aprīlī, kad citur Latvijā jau bija smuka, zaļa zālīte un visi domāja par pavasari, tad mums 5.aprīlī notika diezgan smaga avārija ar cietušajiem un tā lielākā problēma bija, ka šie ceļi bija ļoti sliktā stāvoklī. Ingus Berkulis vērtē, ka lielākās problēmas sagādā tieši valsts ceļi. Skolēnu pārvadājumi notiek gan pa valsts ceļiem, gan pašvaldības, bet, protams, lielākā daļa pārvadājumu notiek pa valsts ceļiem un tāpēc ir svarīga šī valsts ceļu kvalitāte, lai nodrošinātu drošu skolēnu pārvietošanu.

Netīrītie ceļi rada gan bīstamību, gan arī šo slodzi neiztur ne autobusi, ne to vadītāji, kuriem ilgstoši nākas braukt pa ceļu, uz kura ir tā saucamā trepe. Viennozīmīgi, ka pa „trepi” ir grūtāk braukt, ja visu laiku ir tā jākratās, tad jau arī kaut kas uz muguru atstāj iespaidu, ilgstoši, protams, tas ietekmē kaut ko, - atzīst autobusa šoferis Edmunds Baumanis, līdz ar to, kā stāsta Gundars Kristapsons, nākas rēķināties ar šoferu trūkumu. Šoferi aiziet uz slimības lapu, jo šie ceļi rada problēmas ar to pašu muguru un citām lietām, galarezultātā, jā, nu pienāk tas brīdis, kad gan autobusi nav, gan šoferi nav. Lielākajai daļai valsts autoceļu, pa kuriem novadā kursē skolēnu pārvadājumu transports, ir zemāka ikdienas uzturēšanas klase, pašvaldībā uzskata, ka viens no risinājumiem, kā uzskata Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dzintars Adlers, būtu šīs klases mainīt. Jo ceļu uzturētājs vadās no šīm klasēm un MK noteikumiem, bet pie šīs situācijas, ja netiek savlaicīgi tīrīti ceļi, tad ir jāmaina uzturēšanas klases.

Savā ziņā Alūksnes novads nu ir nokļuvis ķīlnieka lomā, jo ir pildījis valsts noteikto virzību skolu tīkla sakārtošanai, taču no valsts puses nav reaģēts, lai to veiksmīgi varētu īstenot. Un vispirms jau tie ir ceļi un droši skolnieku pārvadājumi. Savādāk mūs nesaprot ne skolotāji, ne vecāki, kāpēc tad tā reforma vispār bija vajadzīga, šajā sakarā es gribētu teikt, ka šī nav tikai

„Latvijas valsts ceļu” atbildība, tā ir visas mūsu valdības atbildība par tām reformām, kuras mēs pakāpeniski ieviešam, mēs pašvaldības esam gatavas to izdarīt, bet rezultāta nav no pārējām iesaistītajām organizācijām.

Kopumā novadā ir apzināti 11 problemātiskie valsts autoceļi. Par esošo situāciju pašvaldība ir nosūtījusi vēstuli attiecīgajām ministrijām un ceļu uzturētājiem.

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par sižeta saturu atbild SIA "VIDZEMES TV".

#SIF_MAF2023