Pavasaris nenāk viens. Svarīgākie auto uzturēšanas darbi

Lielākai autovadītāju daļai ir gana maldīgs redzējums uz to, ko nozīmē automobiļa uzturēšana labā tehniskā un vizuāla stāvoklī. Vieglajā režīmā tuvākajās “birstēs” jānomazgā, jāizskrien salonam ar putekļusūcēju un, ja ļoti sagribas kaut ko īpašu, tad jānomaina ziemas riepas pret vasaras. Vasarā taču automobilis nerūsē, jo nav ne sāls, ne sniega.

No vienas puses taisnība jau arī ir – siltajos vasaras mēnešos automobilim rūsēt nevajadzētu. Taču viss nav tik vienkārši, jo ziemā esam uzkrājuši tik daudz sāls, ka ar to pietiktu daudziem gadiem. Zinot, ka mūsu klimatiskajā joslā vasaras mēnešos lietus nav nekāds retums, mēs visu laiku atjaunojam sāls aktivitāti un viens bleķa gabals pazūd pēc otra rudā grauzēja nešpetnajos zobos.

Te varētu iebilst – mēs taču pēc ziemas automobili nomazgājam! Tas nenoliedzami ir daudz vairāk par nekā nedarīšanu, taču arī daudz par daudz nepietiekami. Ūdens vai parasts auto šampūns sāls formulu iznīcināt nav spējīgs, tāpēc tas paliek visur, kur paguvis iekārtoties ziemas mēnešos.

Vienīgais risinājums – profesionāla atsāļošana. Cik zināms, tad Latvijā tas tiek piedāvāts tikai viena uzņēmuma apkopes centros, taču tas noteikti irtā vērts – speciāla ķīmija neitralizē sāls ķīmisko savienojumu formulu un tas kļūst nekaitīgs mūsu dzelzs lolojumam. Šādu procedūru vajadzētu veikt kā minimums pāris reizes ziemas mēnešos un obligāti pavasarī, kad ceļu kaisīšanas darbi tuvojas finišam.

Taču ne jau tikai atsāļošana vien ir aktuāla pirms vasaras. Nekāda slinkošana mums nesanāks! Bet, protams, daudz prātīgāk ir uzklausīt profesionāļu viedokli un sastādīt darāmo darbu pasākuma plānu!

 Ziemas riepu nomaiņa uz vasaras riepām

Protams, viens no svarīgajiem darbiem, kas jāveic auto īpašniekam siltāku laikapstākļu gaidās, ir ziemas riepu nomaiņa. Autoservisa SIA “Auto Motīvs” servisa vadītājs Viesturs Megnis pauž, - “ja gaisa temperatūra jau pārsniedz +7 grādus, tad būtu laiks domāt par riepu maiņu”.

Tajā pašā laikā tieši riepu maiņa ir tas pavasara darbs, kuru noteikti nevajadzētu arīsasteigt. “Šeit vajadzētu pievērst uzmanību gan laika prognozēm ilgākam laikaperiodam, gan arī tam, kad pārsvarā šoferis sēžas pie stūres. Ja tas ir arī agros rītos vai vēlu vakaros, tad pavasarī bieži vien temperatūra mēdz pazemināties arī zem 0 grādu atzīmes. Tad ar riepu maiņu nevajadzētu steigties,” norāda V. Megnis, kura vadītais autoserviss ir atrodams arī lielākajā autoservisu meklēšanas platformā Latvijā Motointegrator.lv.

Jāatceras, ka saskaņā ar Latvijas likumdošanu, braukt ar radžotām ziemas riepām iraizliegts no 1. maija. Viens no aspektiem, kādēļ veikt ziemas riepu nomaiņu, ir arī braukšanas drošība. “Braukšana ar vasaras riepām ir drošāka! Automašīnai būs labāka vadāmība, īsāks bremzēšanas ceļš, drošāka braukšana lietus laikā, kā arī ekonomiskāks, mazāks, degvielas patēriņš. Turklāt ziemas riepas siltos laika apstākļos pastiprināti dilst,” stāsta V. Megnis.

 Automašīnas rūpīga mazgāšana

Pēc ziemā kaisītājiem reaģentiem, piemēram, sāli, auto metāls sāk pastiprināti rūsēt – alumīnija detaļas oksidēties. Autoservisa vadītājs iesaka, ka pēc ziemas sezonas auto jānomazgā īpaši rūpīgi – vēlams spēkratu nomazgāt arī no apakšas.

 Automašīnas salona tīrīšana

Kāpēc gan auto mazgāšanai jābūt obligāto darbu sarakstā? Izrādās šeit no svara nav tikai paša labsajūta un estētiskie aspekti. “Ziemas laikā sālsūdens un kūstošais sniegs ne reti ir nonācis uz salona auduma, visbiežāk – kāju zonā. Tas var radīt arī pelējumu, nemaz nerunājot par nepatīkamām smakām. Lai to novērstu, tad dažreiz nākas izjaukt salona iekšējo apdari, mīkstinājumus, skaņas izolācijas un visu kārtīgi izžāvēt,” stāsta “Auto Motīvs” servisa vadītājs.

 Ritošās daļas pārbaude un auto apskate no apakšpuses

Ziemas periodā ir smagāki auto ekspluatācijas apstākļi, tādēļ arī biežāk rodas bojājumi. Savlaicīgi tos pamanot un novēršot, var samazināt jau turpmākās remontu izmaksas. Autoservisa pārstāvis atgādina, ka gumijas detaļas mēdz saplaisāt, bet dziļajās sniega kupenās var tikt norautas aizsargu plastmasas detaļas. Autoservisa speciālisti pārbaudīs visus gumijas putekļu sargus, savilcējus, bremžu daļas, atjaunos saplēstos stiprinājumus.

 Kondicioniera darbība

Sākoties siltākam laikam, jāpārbauda vai pietiekoši labi atvēsina auto salonu – bieživien par kondicioniera nedienām sākam apjaust kādā saulainākā pavasara dienā. “Ja šķiet, ka kondicionieris nedarbojas kā nākas, ir jāvēršas pie speciālistiem. Iespējams, ka būs līdzēts ar gāzu uzpildīšanu. Ja nē – tad remonts,” lakonisks ir“Auto Motīvs” servisa vadītājs. Viņam piekrīt arī “Andre Motors” servisa vadītājs Sandis Buraks, kurš iesaka veikt arī kondicioniera sistēmas dezinfekciju. “Nereti pavasarī klienti sūdzas, ka salonā sāk nelāgi ost pēc… mitruma sasmakuma. Parasti pēc kondicioniera sistēmas dezinfekcijas visi brauc laimīgi ar svaigu ziedu aromātu salonā,” pauž S. Buraks.

 Citu sīkumu pārbaude un nomaiņa

Ziemā logu slotiņas cieš vairāk nekā vasaras periodā, līdz ar to var samainīt logu slotiņas uz jaunām. Kā arī var jau sākt lietot vasaras logu šķidrumu, kurš labāknomazgā vējstiklu un tam ir patīkamāka smarža.

 Pavasarī – vairāk dažādu satiksmes dalībnieku uz ceļiem

Autoservisu pārstāvji iesaka veikt pavasara darbus pareizajā laikā - ne par vēlu, ne par ātru. Taču dažādu sīkumu kopums veido kopējo automašīnas braukšanas kvalitāti, kā arī - drošību.   “Līdz ar pavasara iestāšanos uz ceļiem aktīvāki kļūst visa veida transportlīdzekļu īpašnieki. Tāpat arī arī tiek rīkoti dažādi pasākumi, kas palielina “masveida” kustības uz ceļiem iespējamību arī brīvdienās. Piemēram, motosezonas atklāšana, dažādas orientēšanās spēles u.c.,” stāsta autoservisu digitālās platformas Motointegrator.lv pārstāvis Ivars Klints.