Talsu pamatskolā pedagogi apgūst numikonu metodi

Matemātika skolās nav mīlētākais mācību priekšmets, jo skolēniem tā sagādā galvassāpes. Jau trešo gadu Talsu pamatskola liks lietā numikonus, kas bērniem paver pavisam citu skatu uz skaitļiem un rada prieku, ka uzdevumus izdodas saprast un atrisināt. Šobrīd Talsu pamatskolas skolotāja ar Oksfordā radīto mācību metodi iepazīstina citus Latvijas pedagogus.

Kamēr skolēni vēl bauda pēdējās brīvlaika dienas, tikmēr skolas solā sēdušies viņu pedagogi. Šodien viņi apgūst, kā reizināt, dalīt, dubultot un apgūt daļskaitļus ar numikonu metodi. “Pašā sākumā man likās – ārprāts! Kā es vispār sapratīšu un iemācīšos šo pati, lai normāli pasniegtu bērniem, bet tas aizgāja ļoti ātri. Līdz ko tu iegaumē numikonu modeļus, kurš ir kurš, tas viss aiziet automātiski, ļoti viegli, tad pat nevajag tā piepūlēties domāt,” saka Laura Leimane, apmācību dalībniece no Rīgas PII “Elma”.

Katram numikonam ir noteikta krāsa, ģeometriskā forma un svars. Tie bērniem ļauj vizuāli un praktiski sataustīt, ieraudzīt un saprast, kā skaitlis veidojas. Uzrunātie pedagogi paši Oksfordas Universitātes paspārnē tapušo metodi apguvuši jau iepriekš, Talsos ieradušies, lai mācītos padziļinātāk un skolēniem piedāvātu arvien sarežģītākus uzdevumus. Savā praksē viņi saredz, ka numikoni tiešām palīdz – īpaši bērniem ar mācīšanās grūtībām. “Viņi rēķina citreiz bez tiem, tad viņi kaut kur sajauc. Viņi zina, ka es aiziešu pakaļ numikoniem… Kā kalkulatoru izmanto,” saka apmācību dalībniece no Kandavas Reģionālās pamatskolas Gundega Šalme.

Leimane: “Viņiem ir interesanti, un tas nav, ka viņiem ir jāiekaļ kaut kas galvā, bet caur spēli un caur krāsām iemācās ļoti, ļoti daudz.”

Talsu pamatskolas skolotāja Lielbritānijā apguvusi, kā numikonus izmantot darbā ar bērniem un kā apmācīt kolēģus. Pirmā pedagogu apmācību grupa aizpildījās ātri. Šodien mācās un savā starpā diskutē 16 pedagogi no vairākām Talsu novada skolām, Kuldīgas, Kandavas, Valmieras un Rīgas. “Tas labākais, kas visā šajā veidojas, ir tas, ka viņiem rodas jaunas idejas – o, es varēšu to izmantot! Tur vēl tā var darīt! Tas jau nozīmē to, ka tam skolotājam jau kļūst tuvāks šis modelis, šī mācību metode. Viņš saredz, ka viņš tiešām varētu viņu izmantot mācību procesā. Un jau saredz nākotni, ko tad es sekmēšu vēl uz priekšu, izmantojot numikonus,” saka akreditēta numikonu pasniedzēja Latvijā Madara Bērziņa.

Apmācības notiek sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru (VISC), kas šodien ieradās Talsos pārliecināties par numikonu atbalstu skolotājiem. Vērošana no malas gan izvērtās par praktisku Latvijā vēl jaunās metodes izmēģināšanu. VISC profesionālās pilnveides nodaļas vadītāja Rasa Dirvēna: “Ir interesanti, es domāju, ka bērniem tas ir noderīgi, jo tiek darbinātas visas maņas – gan redze, gan domāšana, gan darbošanās līdzi, gan krāsu prieks, gan salīdzināšana darbojas pāros. Kā liecina pētījumi par bērnu attīstību, tas noteikti darbojas. tā ir arī pasaules pieredze.”

VISC palīdzēs ar profesionālo atbalstu pedagogiem, bet numikonu iegāde būs pašu izglītības iestāžu ziņā. Oktobrī jau sekos nākamās apmācības, taču Madara Bērziņa uzsver, ka šis ir tikai sākums, jo pedagogiem pašiem būs jāturpina garais izziņas un pilnveides ceļš. 


#SIF_MAF2023