Īss savienojums var izrādīties īsts īssavienojums

Mūsdienās grūti iedomāties kaut ko, kas nav savienots ar globālo tīmekli. Lai cik tas neizklausītos smieklīgi, taču pat gluži parasts zupas katls šobrīd jau pieejams ar interneta pieslēgumu – saliec visu nepieciešamo, salej ūdeni un ej savās gaitās! Tad, kad esi ticis skaidrībā, cikos pārradīsies, atliek vien ar tālruņa palīdzību ieslēgt katlu un garda maltīte būs gatava tieši tajā brīdi, kad atslēga ieslīdēs mājas durvju atslēgā.

Šis tas no tā visa ir komisks un šķietami nejēdzīgs. Dažas lietas ir izskaidrojamas, bet ne gluži praktiskas. Tomēr ir virkne dažādu ierīču, kuras bez savienojuma ar viedajiem palīgiem nav iedomājamas. Nu kaut vai visiem labi zināmais automobīlis.

 Kā viena no elementārām lietām, ko jauniem automobiļiem paredz Eiropas regulas, ir trauksmes un palīdzības signāla pogas. Tās gan nav tikai pogas vien. Drīzāk gan veselas sistēmas, kuru pienākums ir glābt mūsu dzīvības. 

Ja konkrētā auto ražotāja servisa atbalsta sistēma palīdz attālināti tikt skaidrībā ar nebūšanām dzinējā vai elektroniskajā labirintā, tad tā dēvētā SOS poga ļauj izsaukt glābšanas dienestus, policiju vai neatliekamo medicīnisko palīdzību satiksmes negadījuma situācijā.

Pirmkārt jau pati poga, kas parasti ir virs autovadītāja darba vietas labi redzamā un aizsniedzamā vietā pie grieztiem. Ne vienmēr smagāka negadījuma rezultātā ir pa kabatām sataustāms mobilais telefons, lai izsauktu palīdzību. Aizsniegt konkrēto pogu būs nenoliedzami ātrāk un drošāk. Taču jāsaprot, ka šāda sistēma spēj darboties vien tikai tad, ja tā savienota ar globālo tīklu vai kādu no mobilajiem operatoru tīkliem. 

Ne viens vien dārgāku auto ražotājs paredz automobilī izveidot savu mobilo tīklu, lai visu laiku interneta tiešsaistē būtu ne tikai autobraucējs un pasažieri, bet arī visi iespējamie vadības bloki un datori. Nenoliedzami tās ir ērtības, jo nav nepieciešams papildus savienojums ar citām ierīcēm. Piemēram, mobilo telefonu.

Lielāko tiesu šāds risinājums sevī iekļauj automobilī izbūvētu interneta maršrutētāju un mobilā tīkla uztvērēju vienā flakonā. Iespraud mazītiņo SIM karti tai paredzētajā vietā un lieto uz nebēdu. Šādi automobilis pats spēs nosūtīt ražotājam vai autorizētajam servisam informāciju par tehniskiem procesiem, kuri rada kaut mazākās aizdomas. Teorētiski viedie meistari attālināti daudzas nebūšanas spēs arī novērst, kamēr mēs paši esam ceļā starp darbu un atvaļinājumu.

Un, visbeidzot, klasiskais mobilais telefons, kas nu jau bezvadu režīmā savienojams ar jebkuru automobili. Šāda servisa galvenā priekšrocība ir brīvroku sistēma telefona zvana brīdī. Ērti atbildēt uz zvanu ar pogas spiedienu uz stūres rata. Tik pat ērti sarunu arī beigt. Bez visa tā sarunas laikā nav dīvainās pozās jāmēģina noturēt telefons pie auss vai, kas vēl atraktīvāk, pie mutes! Gluži loģiski, ka šāds serviss nodrošina daudz lielāku drošību uz ceļa.

Automobiļa multimedija centra savienojums ar mobilo telefonu ļauj nemeklēt nepieciešamo kontaktu viedās ierīces arhīvā, bet aktivizēt to ar balss komandu. Tas ļauj labā kvalitātē auto audio sistēmā klausīties telefonā glabātos muzikālos skaņdarbus vai pat audio grāmatas. Vārdu sakot, dodoties ceļā automobilī savienojums ar telefonu ir gandrīz vai neatņemama sastāvdaļa.

Nevajag aizmirst, ka jaunākās paaudzes mobilo telefonu un automobiļu sistēmas ļauj sinhronizēt viedajā ierīcē redzamo ar auto multimedija centra ekrānu. Tā ir brīva piekļuve jebkuram tālruņa saturam un lietotnei ar vieglu pieskārienu auto skārienjūtīgajam monitoram

Un tā, nenoliedzami, atkal ir drošība, jo mums nav jātrāpa pirksts nelielā tālruņa ekrānā. Turklāt tas ļauj ļoti ērti izmantot, piemēram, tik populāro Waze navigācijas sistēmu, kura ne tikai parāda ceļu, bet pasargā no sastrēgumiem, ceļu remontiem un iespējamām soda kvītīm.

Tik tālu viss šķiet skaisti, moderni un praktiski. Ja vien neiedziļināmies procesos nedaudz dziļāk. Pareizāk sakot, ar šīm lietām mūs iepazīstināja kāds tehnoloģiju speciālists, kurš glīti tam visam cauri izbūries pats saviem spēkiem.

Kā jebkurai datorizētai ierīcei, tajā skaitā mobilajam telefonam, arī auto borta datoriem ir savas atmiņas krātuves. Gan tās, kuras mēs zinām, gan tās, par kurām visbiežāk nav ne jausmas. 

Kā labs piemērs esot gluži parasts mājas vai biroja dators, kurā glabājam lielāka apjoma informāciju. Pat tad, ja rūpīgi izdzēšam visu saturu un attīrām “papīrgrozu”, īsts sava amata meistars spēs atrast vai pat atjaunot izdzēstās lietas. Runā, ka pat pilnībā formatizēts atmiņas disks esot spējīgs padoties gudru hakeru un specializētas tehnikas priekšā.

Automobilis nav nekāds izņēmums un katrs viedās ierīces pieslēgums atstāj dziļas un paliekošas pēdas. Galvenokārt ar auto vadības sistēmu sinhronizējas tādas lietas kā tālruņa kontaktpersonu grāmatiņa, piezīmes, dokumentu krātuves un cita, visticamāk konfidenciāla informācija.

Lai attīrītu auto multimediju centru no nevēlamā, parasti autobraucējs apmierinās ar minimumu – sava tālruņa profila dzēšanu. Sadzīviskā līmenī ar to, iespējams, šķiet gana, taču nevajadzētu aizmirst, ka ātrāk vai vēlāk konkrētais braucamrīks nonāks tirgus laukumā un tad varam vien cerēt, ka ar modernajām tehnoloģijām jaunais īpašnieks būs tālu uz “jūs”.

No jebkura automobiļa, kurš aprīkots ar multimedija centra sistēmu, bez īpašas piepūles varot iegūt visnotaļ plašu un detalizētu informāciju par iepriekšējiem saimniekiem. Sanākot prāvs datu apjoms un dažam labam precētam cilvēkam šī informācija var izrādīties liktenīga!

Speciālisti iesaka, ka tuvojoties ieplānotajām konkrētā auto lietošanas beigām būtu prāta darbs doties pie nozares speciālistiem un veikt profesionālu atmiņas tīrīšanu. Tas nav neesot vienkāršs process, taču noderīgs gan. Protams, ja savā autobraucēja karjeras laikā kaut reizi esat veicis savienojumu ar viedo ierīci vai kādu citu datu nesēju, kurā varētu būt personiska informācija.

Taču viens no galvenajiem ieteikumiem ir atturēties no šādiem viedierīču savienojumiem izmantojot maiņas auto. Daudzi piemirstot pat atiestatīt savu jaunizveidoto profilu, tāpēc pietiekami personiska informācija pieejama jebkuram nākamajam auto lietotājam. Teorētiski automobiļa datora operētājsistēma paredz ierobežotu skaitu pieslēgumu profilu, taču pat pēc viedierīču saraksta dzēšanas, daudz un dažādas lietas saglabājas auto atmiņas krātuvē. Un, ja automobilis vēl visam klāt ir sapārots ar globālo tīmekli, tad neklātos vainot citus, ja mūsu personiskie dati kaut kur daudzus tūkstošus kilometru attālumā tiks izmantoti ne pašā godīgākajā veidā.

Drošība tīmeklī ir un paliek tikai mūsu pašu pārziņā, pat tad, ja tīmeklim pieslēgts gludeklis, tējkanna, apkures katls, sirds kardiostimulators vai automobilis. Pirms pirkstiņš sniedzas nospiest podziņu “savienot”, der rūpīgi apdomāties vai konkrētā situācijā tas ir tas nepieciešamākais.